top of page

VEDHOLDENHED - En projektdag på 4. årgang

BAGGRUND

 

På Mølleskolen, hvor jeg arbejder, er vi en del af et udviklingsprojekt om karakterdannelse. På hjemmesiden karakterdannelse.dk beskrives det sådan her: 

Center for Karakterdannelse bygges op fra neden ved at 10 skoler i 6 kommuner, støttet af 10 fageksperter og 10 fagorganisationer, er udviklingshuse for karakterdannelse. I udviklingsforløb bliver lærere og pædagoger opkvalificeret i karakterdannelse og bidrager selv aktivt til udviklingen af fagforståelse, skolekultur, kvalitetsmaterialer og konkrete redskaber om og til karakterdannelse i skolelivet

Mølleskolen er pilot-skole, så en de af mine kollegaer har i løbet af sidste skoleår (år 1) deltager i væksthuse, hvor man sammen med kollegaer fra egen afdeling skal udvikle undervisningsforløb, hvor børn får styrket de 10 karakterstyrker, som man har valgt at arbejde med:

Vedholdenhed, selvkontrol, tillid, viljestyrke, nysgerrighed, ansvarlighed, engagement, empati, taknemmelighed og livsmod.

Vi kan diskutere i 100 år, om det er en luftkastel, om det er gammel vin på nye flasker, eller om det bidrager med noget, vi måske har manglet i skolen i en årrække. Det vil jeg faktisk ikke forholde mig til. 

Jeg har ingen problemer med at bringe karakterstyrker tydeligt ind i mine elevers hverdag. Det synes jeg faktisk giver rigtig god mening. Så i min hverdag bringer udviklingsforløbet karakterstyrkerne tættere på, fordi jeg også bliver bevidst om, hvornår og hvordan jeg kan bringe dem i spil.

FORLØBET: VEDHOLDENHED

Min kollega Lene deltog i et væksthus, hvor de netop skulle planlægge konkrete forløb til mellemtrinnet. Og så var det naturligt nok, at vi i team 4 prøvede det af. Det kom der en ret god dag ud af, og den vil jeg gerne fortælle mere om her.

Vi starter altid vores projektdage med fællessamling. Vi synger og holder måske også små oplæg eller giver beskeder. Denne morgensamling indeholdt hele fire sange. Alene her skulle børnene vise vedholdenhed. Vi sluttede af med at vise "Thunderstruck" med AC/DC. Børnene skulle "squatte" hver gang der blev sagt "Thunderstruck" i videoen. Det er ikke så få, skulle jeg hilse og sige.

Nede i klasserne talte vi om morgensamlingen. Hvordan blev børnenes indviduelle vedholdenhed synlig til fællessamlingen? Og hvad betyder det for fællesskabet?

Herefter havde børnene minut-diskussioner med deres sidemakker:

Er der forskel på, hvor vedholdende man er i skolen, hjemme og til fritidsaktiviteter?

Find eksempler på, hvornår man bruger sin vedholdenhed og hvad det betyder

Vi diskuterede også en række kendte, og hvordan de hver især skulle bruge vedholdenhed i deres arbejde:

Statsministeren, en professionel fodboldspiller, en kunstmaler og selvfølgelig Andreas Poulsen.

Og så blev børnene udsat for dagens fysiske opgave nummer to.

Ud fra en liste med aktiviteter, vi på forhånd havde bestemt - og fundet instruktionsvideoer til på YouTube, skulle børnene vælge én aktivitet, som de ville øve sig på i 60 minutter uden pause. 

Det var et par enkelte benspænd:

* Børnene skulle øve alene. Det skulle helst være lidt kedeligt arbejde - en smule hårdt. Så ingen samarbejde.

* Børnene skulle vælge noget, de ikke kunne i forvejen. Eller noget de måske ikke var alt for gode til i forvejen.

Her kan du se den liste med links, vi lagde ud på AULA, så børnene kunne finde deres instruktionsvideo: 

På listen var følgende aktiviteter. 

Lær at jonglere med 3 ærteposer (den var svær, men de holdt ud)

Lær at lave en riffelblanding med et spil kort

Lær at lave Card Spring som en korthaj

Lær et trick med et kort (den skulle vi have slettet. Den var lidt for nem)

Lær origami (De var begge svære. Katten var overkommelig. Lavendelen var der kun én ud af 4, som lykkedes med)

Lær at tegne en jaguar (Den var faktisk ret god.)

Lær at tegne et piratskib

Lær en tysk klapperemse (ingen valgte den!)

Bliv bedre til sammenbundet skrift.

Lær en dansekoreografi til "Can't stop the feeling"

Hvis du gerne vil se videoerne, så spring ind på linkslisten. Her kan du se nærmere.

I min klasse var børnene rimeligt fordelt. Jeg havde kun ærteposer nok til fire børn, hvilket var glimrende, for så kunne de, som de eneste, øve udenfor klassen. De stod nedenfor mine vinduer på legepladsen. Og de kæmpede en brav kamt, men ingen lærte at jonglere med tre. De gav dog aldrig op. 

Jeg havde en enkelt, der øvede riffelblanding, og to der øvede Card Spring. Den sidste er ret svær, men de fik begge to nogenlunde fat i den til sidst.

Kortricket skulle jeg simpelthen have slettet. Jeg havde tre børn, som øvede sig på den. Og de gennemførte 60 minutter, men det var ikke helt udfordrende, og alligevel kunne de ikke blive helt så gode, som jeg havde tænkt.

To drenge tegnede på den samme jaguar i 60 minutter. De blev vildt flotte - og udfordringen blev især stor, da de begge syntes, de var færdige før tid, og jeg sagde, at enten måtte de starte på en ny eller gøre noget mere, med den tegning  de havde. De valgte sidstnævnte.

Piratskibet, klapperemsen eller dansekoreografien var der ingen i min klasse, der valgte, men en enkelt dreng sad i 60 minutter og øvede sig på sammenbundet skrift. 

Generelt gik det virkelig godt. Jeg holdt stædigt fast i, at de ikke måtte hjælpe hinanden eller hygge sig med hinanden, for det skulle være lidt hårdt - og det er bare hårdest, når man ikke må have det sjovt sammen med andre imens. En enkelt elev fik lov at skifte aktivitet. Et barn, som i forvejen har svært ved at klare så langtrukne aktiviteter. Ellers holdt alle fast i den først-valgte.

De skulle også øve i stort set tavshed, og det gjorde de faktisk også ret godt.

Da det hele var overstået, havde flere af dem fået lidt af en AHA-oplevelse. De var blevet bedre til et eller andet, eller havde fået et ret godt resultat ud af deres anstrengelser.

De syntes, det havde været VILDT hårdt. 

EFTERBEHANDLING

Efterfølgende skulle børnene med en makker skrive mindst tre gode råd, som kunne tages med ind i andre fag. Gode råd, som kunne gives, når man kunne mærke, at det blev svært at være vedholdende. Det kom der nogle udmærkede sætninger ud af:

 

"Giv aldrig op" - "Hold ud" - "Hvis du ikke prøver, bliver det aldrig bedre" - "Prøv igen - også selvom du ikke har lyst." - "Tro på dig selv" - "Bliv ved" - "Hold koncentrationen" - "Pres dig selv" - "Hold en pause - prøv igen" -  "Hjælp hinanden".... 

Jeg er en del af vores virkelig velfungerende FabLab - og har derfor adgang til en lasercutter. Derfor kunne jeg lave børnenes sætninger til "kloge ord i skyer", som nu hænger i vores klasselokale, så vi kan bruge dem, når vi føler os opgivende og trætte. Og så elsker jeg bare papkassepap som materiale. De kunne også være skåret i træ, men papkassepap giver bare så fint et udtryk. 

Jeg synes, det har givet børnene en meget konkret oplevelse med, hvad vedholdenhed kan bruges til - især hvordan man kan profitere af at blive ved, selvom noget virker svært og uoverskueligt. Det skal vi helt sikkert prøve mere af. 

Kig forbi min Facebookgruppe

ann-berit.dk

Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen

bottom of page