top of page

mandag 1.+2.lektion

Danskværksteder (kalder jeg det). Vi gør det to gange om ugen. Mandag og torsdag. Mandag har jeg min pædagog, Christian med. Torsdag er jeg alene. Jeg har følgende aktiviteter på programmet:

* Læs og forstå

Jeg har et udvalg af mine egne "læs og forstå"-bøger. Jeg er også startet på en produktion af læs og forstå-bøger, hvor hvert barn er hovedperson i et hæfte på 8 sider. Altså "Læs og forstå om Agnes" osv. De bøger deler jeg ikke her. De kan alligevel ikke helt bruges af andre, da de er meget personlige og alle fotos er fra vores skolehverdag med bogens hovedperson i centrum på alle billederne.

* Min skrivebog

Jeg har et udvalg af mine egne skrivebøger

* Tastatur

Jeg har lavet en kasse med håndskrevne lydrette ord på kartonsedler. Desuden har jeg 8 kasserede tastaturer, som jeg fik af vores IT-mand. Jeg klippede ledningerne af. Børnene tager en håndfuld ord. De skal læse hvert ord (som er skrevet med små bogstaver), skrive det på tastaturet (og dermed øve omsætning af små til store bogstaver) og til sidst skrive ordet i et hæfte med små bogstaver. Det er et kæmpe hit.

Jeg fandt denne liste over alle lydrette ord et eller andet sted på nettet, og så gik jeg bare i gang med at håndklippe og håndskrive udvalgte ord. Det tog en hyggelig aften foran fjerneren:-)

* Øve bogstaver i bogstavhuse på kridttavler

Jeg har med hvide posca-tusser tegnet et bogstavhus på en håndfuld små kridttavler, som jeg har købt i Tiger-butikken. Jeg har lavet alle bogstaver i bogstavhuse på hvert sit ark med rød prik, hvor man skal begynde - og pile i skriveretning. Børnene øver sig i at skrive bogstaverne korrekt i bogstavhuset og kan så viske det ud og prøve igen.

Her er de bogstavhuse, jeg har lavet. De er håndtegnede, så måske synes I, de er lidt sjuskede:-) Men de fungerer altså fint i 1.c.

* Vendespil

Jeg har lavet diverse vendespil med lydret ord og billede. Nogle også med sætninger og billede. Der er højst 16 brikker i hvert vendespil. Så kan de blive færdige - og måske nå en ekstra runde. Børnene spiller KUN mod sig selv.

Jeg brugte disse filer til at lave vendespil med. Den store fil med mange ord og billeder delte jeg op, så det blev til flere mindre spil. 

Vendespil ord+billede

Vendespil sætninger+billede

 

 

 

 

 

 

 

* Lave puslespil

Jeg har fem puslespil med 35 brikker. Man må vælge puslespil som 3. aktivitet, når man har lavet to af de andre. Man laver KUN puslespil med sig selv. 

* Den 7. aktivitet, som ikke kom med på skemaet, er læsning. Børnene læser i klassens let-tal-bøger. Man må gerne læse i "telefonrør". De bliver selvfølgelig afsprittet efter brug.

ORGANISERING:

Børnene arbejder alene. Det fungerer bare bedst. De skal nok få lært at samarbejde, men min oplevelse er, at flest mulige børn faktisk arbejder, hvis de ikke samarbejder. Hver enkelt barn får ro til at fordybe sig i sin opgave. Det er i hvert fald det, vi øver os på.

Man må arbejde på sin plads eller på gulvet afhængig af aktivitet, og hvordan man arbejder bedst.

Nogle dage bestemmer jeg, hvad den første aktivitet skal være. Andre dage, hvad de må vælge imellem. Puslespil er altid til sidst. 

Vi arbejder i intervaller af 3x10 minutter. Man skal altså arbejde i 10 minutter med en aktivitet for at optjene et klistermærke til sit skema. Man må gerne skifte efter 10 minutter, men man må også fortsætte, hvis man er godt i gang. Man kan altså vælge at lave den samme aktivitet i 30 minutter - eller skifte mellem tre forskellige aktiviteter.

Der skal selvfølgelig være arbejdsro. Man må spørge sidemanden om hjælp, hvis man er stille. 

Hver mandag har jeg min pædagog, Christian, med. Han varetager danskaktiviteterne, imens jeg laver læseløft med enkelte elever. Det fungerer superfint.

UMIDDELBARE ERFARINGER:

De første uger var der virkelig meget uro omkring det at skifte aktiviteter og at arbejde med forskellige aktiviteter. 

Men efter 2-3 uger faldt der ro på, og nu synes jeg faktisk, det kører. Jeg har enkelte elever, som meget højlydt nægter ting, de føler sig usikre overfor. De er med på båden nu. For pludselig opdager de, at de også godt kan finde ud af det. Det kræver bare, at de prøver.

Enkelte piger kan godt drysse lidt, som et forsøg på at undgå det, som de finder svært. Jeg forsøger at hjælpe dem, så godt jeg kan og vise dem, at de faktisk godt kan finde ud af tingene / eller at de SKAL, fordi jeg siger det. Og man får ikke sit klistermærke, hvis man ikke har arbejdet. 

Jeg taler rigtig meget om, at man skal øve sig. Det gælder ikke om at være hurtig eller få flest klistermærker. Jeg siger til børnene, at man ikke er dygtig, bare fordi man er hurtig, fordi man godt kan glemme at øve sig. Så jeg forsøger at trække den parameter væk fra deres opmærksomhed - altså at andre når mere end dem. Samtidig forsøger jeg at sætte farten ned på de (især drenge), som drøner derudaf med hovedet under armen og hele tiden kæmper om at være dem, der var hurtigst eller var nået længst. 

Men det virker - og det er trygt. Alle kender opgaverne. Så jeg kan ændre på aktiviteterne indenfor den ramme, der ligesom er lagt. På et tidspunkt vil jeg skifte enkelte aktiviteter ud med nye, men jeg forsøger at være tålmodig, for børnene keder sig ikke med de øvelser, de kender. De arbejder. Jeg tror faktisk, det er mig, der har mest lyst til at indføre nyt, så jeg må holde mig i skindet.

bottom of page