top of page
kulisse.jpg

Stop-motion "Cykelturen" med 1. årgang (14-04-15)     


Jeg glæder mig til i morgen.

Vi har projekt-dag på 1. årgang hver onsdag. Vi laver 6 værksteder, 3 varetaget af lærere, 3 varetaget af pædagoger. Vi har omkring 12-13 børn på hvert hold - EN HEL DAG. Det er bare skønt.

I næste 6-ugers periode skal 3 hold i skoven 3 uger med pædagogerne. 3 hold bliver på skolen med lærerne.

Jeg skal have et hold igennem en dag med stop-motion-film.

Jeg har lavet faste rammer omkring historien, kulissen, optagelsen. Til optagelsen bruger vi app'en: FilmX Animation på Ipad. Vi har 13 Ipads som klassesæt i klassen. 

Jeg vil forsøge at beskrive, hvad jeg har tænkt mig med forløbet. Senere, når jeg har været igennem nogle hold, vil jeg skrive lidt om erfaringerne med arbejdet.

FORBEREDELSE:

Forud for undervisningen i morgen har jeg - i samarbejde med min kollega Anne-Kathrine - lavet mål for forløbet, lavet følgende arbejdsark:
* lavet en præsentation til gennemgang af dagens arbejde i notebook. Jeg har konverteret den til PPT.
* resurse-ark med diverse "rekvisitter" 
* kopieret børnenes fotos fra skolens skole-foto-arkiv
* lavet mit eget eksempel på en "kulisse" ud fra de betingelser, der sættes.
* lavet mine egne eksempler på figurer, som skal indgå i filmen.
* selvfølgelig sat mig ind i hvordan app'en FilmX Animation bruges
* taget fotos og screenshots af arbejdet med at lave filmen
* lavet en film

RAMMER FOR DAGENS ARBEJDE:

I 1. blok (1t 50min) skal børnene lave kulissen. 
De får udleveret en papirbane, som består af 3 sammentapede A3-ark. De skal bruge sakse, lim, tusser, papir og pap i forskellige farver. 
De SKAL lave en vej med deres hus i venstre side og skolen i højre side. Langs med vejen skal der være mindst to fast-limede elementer. På min kulisse er det buske og en postkasse. Disse skal bruges til at holde kameraet fokuseret og fasthold på samme punkt, når der optages. 
Ud over kulissen skal de lave to cyklister. Vi har på forhånd lavet nogle cyklende børn (uden hovede), hvorpå de kan pålime deres eget foto. En del af vores børn går i krampe, hvis de skal tegne det hele. Det magter de ikke, derfor de forskellige færdiglavede elementer på resurse-arket. Børnene er dog velkomne til at lave egne tegninger efter lyst og behov. 

I 2. blok (1 time - vi skal også spise madpakker) skal børnene filme. Der laves 4 scener. Det vil sige, at kameraet flyttes 4 gange. Første scene foregår selvfølgelig ved huset til venstre. Kameraet fastholdes indtil cyklisten/cyklisterne er ude af billedet. I scene to flyttes kamera til næste strækning. Her SKAL der ske noget uventet for cyklisterne. Kameraet flyttes igen, når cyklisterne er ude af denne del af billedet - og i næste scene skal yderligere en begivenhed indtræffe. Sidste scene foregår ved skolen, hvor cyklisterne kommer "i hus".
Til min film er brugt 147 skud. Det bliver nok en udfordring at få børnenes til at blive lige så lange - altså at få dem til at arbejde langsomt med meget små ryk på figurerne imellem de enkelte skud. 

I 3. blok (1time 50 minutter) skal vi se filmene. De kan færdiggøres i programmet og flyttes direkte til FilmX Animations hjemmeside, hvor man logger ind. Jeg har oprettet en årgangskode, som kan bruges af flere på samme tid. Her kan vi se filmene. De kan også downloades - det har jeg tænkt mig at gøre efterfølgende, for at lægge dem på vores skoletube-kanal. Denne har børnene adgang til, og så kan de vise filmene hjemme.
Vi skal desuden evaluere dagens forløb vhja. evalueringsark.

EVALUERING (25.04)

Det gik supergodt med at lave kulissen. Det var de virkelig optagede af og gjorde sig umage med at lave kulissen indenfor de rammer, jeg havde stillet. Det hjælper, tror jeg, rigtig meget, at der ikke er frit valg. For nogle børn bliver det alt for uoverskueligt. Så alle fik lavet en fin kulisse. 

Det var RIGTIG SVÆRT af filme. Jeg havde ikke lige gennemskuet, at det var næsten umuligt for børn at filme på en vandret flade.

OPFØLGNING (06.05)

Vi udviklede et stativ - meget lavpraktisk - bestående af to stykker rundstok og to store elastikker. Rundstokkene under Ipaden - elastikkerne omkring det hele. Stativet støtter mellem to borde. Kulissen ligger på gulvet - og dermed har kameraet en fast base. Kulissen flyttes efterhånden som man filmer hver enkelt scene færdig - og får cyklisterne ud af billedet. Dermed starter man på en nye scene, hvor cyklisterne kører ind i billedet igen.

Børnene ELSKER det. De er vilde med at lave stop motion. De får gjort sig erfaringer med at fortælle en historie med en begyndelse - en midte og en slutning. Præcis som vi gerne vil lære dem det. Der er rigeligt arbejde til 6 lektioner. Jeg vil helt sikkert bruge Stop Motion Film i flere sammenhænge. 

HER KAN DU HENTE/SE MINE UNDERVISNINGRESSOURCER.


tavleoplæg power-point


* resurse-ark


* målbeskrivelse

 

 

Yderligere evaluering 16.02.20

I skrivende stund har jeg 6. klasse - om lidt skal jeg igen starte forfra i første - og jeg glæder mig - også til at lave stopmotion-film med mine nye børn. Med mine dejlige nuværende børn har vi ofte lavet stopmotion-film - og derud over har jeg i min egenskab af PLC-medarbejder med fokus på implementering af teknologier i undervisningen indskoling/mellemtrin - blandt andet undervist lærere og klasser i brug af og forløb med Stop Motion film. 

Vi bruger nu en gratis-app, der hedder Stop Motion. Den kræver ikke noget særligt af hverken børn eller voksne. Den kan alt det basale.

Og så har vi fået vores pedeller til at lave noget materiale, så vi kan filme vertikalt. Det med at filme med en Ipad liggende mellem to borde på et par rundstokke fastgjort med elastikker var ærlig talt noget rod. Nu har pedellerne lavet en klods, hvor man kan sætte Ipaden ned, så den står lodret. Desuden har de lavet baggrundsplader, som står i en smal klods med en 3 mm rille igennem, så baggrundspladen kan presses ned og stå. Her kan børnene så lime "tapeter" og bygge baggrunde, som de bagefter bare hiver af - pyt med limrester - vi bygger bare ovenpå. 

For nylig var jeg involveret i et forløb, hvor en 3. klasse skulle lære at bruge Stop Motion (de havde ikke prøvet det før), så de efterfølgende selv kunne bruge det i et eventyrforløb. De skulle alle medbringe figurer hjemmefra - ikke nødvendigvis eventyrfigurer, bare hvad de havde lyst til. Så fik de en hel dag, hvor de først i 3-4 mandsgrupper (og 3 mandsgrupper er max, hvis du spørger mig - og så skal man være virkelig god til at hjælpe dem med at fordele rollerne tydeligt) først lege med figurerne og programmet, som jeg havde brugt 15 minutter på at vise dem og give dem enkelte gode råd.

Igennem den første leg skulle børnene ikke nødvendigvis have en fortælling parat. De skulle bare lege med figurerne (og filme dem samtidig), så filmens historie var drevet af deres pludselige indskydelser. De skulle også bygge enkelte kulisse elementer - gerne undervejs. Og igennem denne første leg med film og figurer opdagede børnene, hvad der virkede og hvad der absolut ikke virkede. Vi var hele tre voksne - lærer og pædagog og mig som ekstraudstyr, der kunne gå i dialog med børnene undervejs, men det var faktisk ikke nødvendigt. Der var en konstant undren, snakken - opdagelser af nogen man også lige kunne. Hele tiden på besøg hos hinanden og blive inspireret. 

Efterfølgende fik de en fast opgave om at skulle lave en egentlig film. De skulle alle starte forfra og bruge de erfaringer, de havde gjort sig. De måtte gerne genbruge deres kulisser, hvis de passede ind. 

Sidst på dagen nåede de også at se alle filmene - de bliver jo sjældent ret lange:-)


 

bottom of page