Skemaværksteder i 1.b
Jeg læste Ugeskemarevolution og blev ret inspireret. Har i slutningen af min tidligere 6. klasse netop arbejdet med at give eleverne flere forskellige opgaver, som skulle løses indenfor en bestemt tidsramme (altså over flere dage) og eleverne skulle selv tage ansvar for at tilrettelægge arbejdsforløbet. Jeg tænkte, at Ugeskemarevolution er den ultimative måde at få eleverne til at arbejde selvstændigt på, så det kunne jeg helt klart godt tænke mig at arbejde med fra starten af 1. klasse.
Men virkeligheden var en anden. Jeg blev overrumplet af manglende forberedelsestid, så da jeg skulle starte første dag i 1.b havde jeg kun lige planlagt de to første dage. Da jeg har lovet mig selv aldrig at stresse over noget, måtte jeg bare erkende, at jeg simpelthen måtte starte i 1.b med noget, der lignede dag-til-dag-forberedelse - samtidig skulle jeg arbejde på at få lavet så mange konkrete materialer, som muligt løbende. Det er godt nok svært at starte en 1. klasse fra bunden med den arbejdstidslov, vi er underlagt. Men nok klynk.
Så i stedet for en revolution, blev det til en daglig dosis skemaværksteder.
Mandag er vores projektdag, så der er vi som regel ude af huset. Men tirsdag til fredag har vi 30 minutters værksteder hver dag. De første uger skulle børnene selv vælge, og så krydse af i et skema, hvilke værksteder, de havde arbejdet med. Det gik sådan set OK, men nogle elever sprang altså meget let over nogle ting - og desuden var det lidt kaotisk for andre elever, at de havde frit valg i forhold til, hvor man måtte arbejde med hvad (tosset, Ann-Berit!!!)
Med nogle justeringer er vi så landet på denne model (indtil videre):
Der er fire aktive værksteder - derud over er der to ekstra-værksteder.
Hver uge skiftes et eller to værksteder ud. De to andre forbliver i rotationen endnu en uge.
Mine elever sidder i bordgrupper. Det er således skemalagt, hvilket værksted de forskellige bordgrupper skal lave på hvilke dage. Man sidder altså på sin plads og får værkstedet bragt ud til sit bord. Jeg har blandt andet en pige med ADHD, og hun arbejder faktisk kun, når værkstedet kommer til hende. Ellers kan hun ikke overskue det. Men jeg har også andre elever, der i min optik profiterer af lige nu at kende sin plads og få opgaven stukket ud.
Her er en beskrivelse af de værksteder, jeg indtil videre har brugt. Hvis jeg selv har lavet materialet, deler jeg selvfølgelig, men materiale fundet på skolekom, kan jeg af gode grunde ikke lægge her, så derfor får du bare en beskrivelse af, hvor jeg har fundet det (hvis jeg kan huske det:-)
Værkstedsskemaer:
Skema 4
1. Alfabet-værksted.
Materialer: Flere forskellige alfabeter. Nogle med store, nogle med små bogstaver. Jeg har tidligere fundet en del på skolekom. De er der så ikke mere. Men en rask google-søgning - eller også laver man dem hurtigt selv.
Eleverne får besked på at lægge et alfabet. For nogen er det en rigelig opgave. Ikke alle børn i 1.b har styr på bogstaverne - ikke alle kan genkende de små bogstaver. I værkstedet lægger man først de store bogstaver, og når man videre lægger man de små. Når man også det kan man lave par af de store og de små. Man arbejder i makkerpar med sin sidemakker.
2. Rim-værksted.
Materialer: rimopgaver, whiteboardtusser
Jeg har fundet nogle opgaver på skolekom(og det kan man så ikke længere - AB 2020), hvor man skal forbinde nogle billeder, som skal rime. Jeg har lamineret dem, og så skal eleverne trække streger med Whiteboard-tusser, som kan viskes ud igen. Jeg har også fundet et vendespil med billeder der rimer. De er printet på karton.
3. Ord-samle-hæfte.
Materiale: ordhæfte + ordkort.
På skolekom har jeg fundet nogle ark med "ordkort" - en masse billeder med ordet skrevet nedenunder i et skema (5x5 tror jeg nok). Jeg har første printet alle kortene med ordene på karton og klippet dem ud enkeltvis. Derefter har jeg i dokumentet slette alle ordene, så kun billederne er tilbage. Disse har jeg kopieret og hæftet sammen, så hver elev har et samlehæfte. Alle ordkortene med billeder og ord spredes ud på bordet. Der er rigtig mange. Og så samler man ord i sit hæfte ved at vælge et kort og skrive ordet ind under samme billede i hæftet. Det er en simpel opgave, men en kæmpe succes. Meget let at udføre - alle kan være med - alle får skrevet ord og kædet ord+billede sammen.
4. Skrive-bog
I dette værksted øver eleverne at skrive tryk-bogstaverne i deres skrive-hæfter. Jeg er særlig opmærksom på at følge med i, om de skriver pænt, om de har det rigtige blyantgreb og om deres skriveretning er i orden.
5. Børnestavning
Brug gerne mine skrivebøger, som du finder i menuen øverst. De allerførste jeg producerede, var ark som disse herunder.
Ann-Berits minecraft-skabeloner (PDF)
Ann-Berits lego batman skabelon (word)
Ann-Berits lego movie skabelon (word)
Ann-Berits enhjørning skabelon (word)
6. Bogstavspil
Materialer: Diverse bogstavspil, købt i genbrug og arvet fra årgangen over os.
Børnene spiller rim-spil, bogstavdomino, smart games. Udelukkende "læringsspil".
7. Sjippe
Da eleverne selv måtte vælge, forsøgte jeg at indføre en pause, som kunne vælges på skemaet. Kun to elever ad gangen måtte holde pause og det var med et æggeur, så de kom ind til tiden igen. Men det gik helt i koks, for i stedet for at arbejde, ventede rigtig mange elever bare på at komme ud og holde pause. Så værkstedet blev ikke brugt efter hensigten og skal derfor ikke være et værksted, men noget jeg tilbyder til værdigt trængende...
8. Lydrette ord
Små vendespil med lydrette ord fundet på skolekom. Først skal eleverne lægge billedsiden opad og finde stik. Derefter laver man det igen som vendespil.
9. Stavelses-værksted
Materiale: Stavelsespuslespil, vendespil, prik vokaler og skriv antal stavelser
Stavelsespuslespillet har jeg selv lavet. Her har jeg lamineret både dem med og uden ord. Dem uden ord er spillepladen. Stavelserne har jeg klippet ud, og så skal eleverne pusle dem på plads på spillepladen. De andre har jeg fundet på skolekom. Aktiviterne er kortvarige, så man skifter i værkstedet imellem de tre små øvelser.
Ann-Berits stavelsespuslespil med ord
Ann-Berits stavelsespuslespil uden ord
10. Myldrebilleder
Jeg har fundet en masse spændende myldrebilleder på google billeder. Jeg søger på "Wimmelbild", og der dukker en masse fantastiske billeder op. Jeg har kopieret en del af dem op i A3 og lamineret dem. Så har jeg lavet et skriveark. I værkstedet arbejder man sammen med sin makker. Man finder og skriver (med børnestavning) så mange ord som muligt fra billedet. Det har været en stor succes. Børnene går i gang med stor iver og arbejder flittigt. Tømmer et billede og finder et nyt. Nogen skriver de ord, de kan finde ud af at skrive, andre udfordrer sig selv med lange, svære ord.
Ann-Berits samling af myldrebilleder (publisher)
Ann-Berits samling af myldrebilleder (PDF)