top of page

Så optog jeg dem i hemmelighed.....  

   

En uge tilbage til ferien - 4.a bliver snart til 5.a - og så tager vi hul på et nyt skoleår...

Det tog mig omkring et halvt års tid for alvor at blive kaptajnen i 4.a. Der har været rigtig mange forskelligartede opgaver, der skulle løses - og jeg har haft fingrene dybt nede i rigtig mange ting på en gang. Og jeg synes faktisk, jeg har været ret dygtig.

Børnene i 4.a snakker meget. Der er helt klart en flok (gode) drenge, som sætter dagsordenen - og de kan bare ikke holde mund. De taler, når de har behov for det. Det er faktísk min største udfordring lige nu... Jeg har fået et godt forhold til børnene hver især. Jeg har et rigtig godt forhold til de fleste forældre det meste af tiden. Jeg har en fornemmelse af, at forældrene er trygge ved de ting jeg gør - primært fordi jeg konstant oplyser dem om, hvad jeg foretager mig og hvordan det går...

Forleden dag gav jeg børnene en pause imellem to dansklektioner. Det har de stadig i høj grad brug for. Så de får 10 minutter til at spille firkant lige ude foran klassen. Jeg gik og dimsede, da jeg hørte en af drengene råbe og bruge ukvemsord. Det gør han oftest, men da det fortsatte, tog jeg det videokamera, jeg havde i tasken og filmede dem i hemmelighed fra vinduet. Det viste sig så, at jeg fangede to af klassekammeraterne med kameraet, imens de verbalt prikkede til den storråbende dreng.

Da de kommer op i klassen, fortæller jeg dem, at jeg har filmet dem - og at jeg nu vil vise det. (Det skal lige siges, at jeg fra skoleårets start har aftalt med forældrene, at jeg ind imellem vil filme børnene - kun til eget brug) Jeg fortæller dem, at jeg havde filmet dem - og at der var et par stykker, som overraskede mig noget med deres opførsel. Straks rækker en af drengene hånden op og siger: "Det var nok mig." Jeg roste ham og han fortalte, at han blev så fandens irriteret over xxxs opførsel. "Det kan jeg godt forstå," sagde jeg. "Det er også irriterende, når nogen går og råber og bruger grimme ord hele tiden i stedet for at ha det sjovt, og man må gerne sige fra overfor den slags, men man skal ikke råbe tilbage og bruge ord, der er endnu værre, så er man jo ikke bedre selv."

Vi ser filmklippet - og jeg stor-roser de børn, som gør gode ting, som er overbærende, som roser andre og som giver plads til andre..´Da vi har snakket tingene igennem - viser jeg filmen en gang til. På denne måde er de opmærksomme på forhånd over behagelighederne og bemærker dem.

Dagen efter sendte jeg dem ud til endnu en pause. De var supereksemplariske - roste hinanden - talte pænt og grinede rigtig meget sammen.
Jeg ved ikke, hvor længe det holder, men jeg ved, at børnene ind imellem har godt af at jeg holder et spejl op foran dem - i dette tilfælde viste jeg dem, hvordan det ser ud udefra, når de leger...

Jeg skrev selvfølgelig til forældrene og fortalte dem, hvad jeg havde gjort og oplevet... Og heldigvis skriver de tilbage og roser mig for idéen.. Ingen sure miner - kun forældre, der er glade, fordi de synes, jeg hjælper deres børn...

Jeg vil bruge videooptagelser noget mere. Også fra undervisningen. Jeg vil ha børnene til at tage ansvar for deres opførsel... Jeg vil vise dem alle de gode eksempler og forhåbentlig forstærker de netop DEN adfærd...

Jeg har en klasse med søde, dejlige børn, som rigtig gerne vil gøre deres bedste... Enkelte elever er udfordrede på adfærd - og det bliver min store opgave, at overbevise klassen om, at der er så meget forskel på børn, at xxx og yyy er nødt til at have særlige regler.... Og at det faktisk er det mest retfærdige...

bottom of page