Ole Lund Kirkegaards forfatterskab - 08/2022
På 3. årgang vil vi i år arbejde igennem hele efteråret med Ole Lund Kirkegaards forfatterskab.
Vi bliver selvfølgelig ind imellem afbrudt af andre gøremål, men sådan løbende igennem de fleste dansktimer hen over første kvartal vil vi arbejde med forfatteren og hans værker.
Her vil jeg beskrive de forskellige aktiviteter, vi har lavet - som alt sammen skal pege børnene ind mod et bredere kendskab til forfatteren og baggrunden for hans værker.
Børnene kender mange af bøgerne - og filmene. Men de ved ikke så meget om Ole. Og heldigvis kan bøgerne læses igen og igen - og for børn i 3. klasse, som ikke er vildt flydende læsere endnu, så er det dejligt at læse bøger, man kender i forvejen.
Her kommer en beskrivelse af forløbets forskellige etaper... Nyt vil blive føjet til efterhånden, som det er gennemført.
FORBEREDELSE:
Da Mølleskolen ligger tæt på Skanderborg, hvor Ole boede som barn, bestilte vi en tur i Ole Lund Kirkegaards hos Museum Skanderborgs Skoletjeneste. I kan læse mere om det her
Vi har udvalgt og bestilt følgende titler til forløbet. Der er egentlig en del af vælge imellem, men vi har altså valgt disse:
* "Ole Lund Kirkegaard" - serien Faktisk - skrevet af Nina Sahl - udgivet på Gyldendal
* "Læs Ole Lund Kirkegaard med CL" - skrevet af Trine May - udgivet på Gyldendal
* En del af Ole Lund Kirkegaards bøger i klassesæt - til fælles og individuel læsning - herunder "Albert" og "Gummi-Tarzan" samt "Lille Virgil"
FØRSTE ETAPE: FORFATTERSKABET.
Jeg præsenterede børnene for Ole Lund Kirkegaard ved at hænge et billede af ham på den meget omme opslagstavle. Herefter en kort samtale om, hvem han mon var. Ingen børn kendte ham umiddelbart, men så snart de hørte hans navn, var de helt med. De kunne nævne mange af hans bøger. Jeg skrev hver titel på en lap papir og hængte det på opslagstavlen rundt om hans navn.
Jeg viste dem en lille film, hvor Ole Lund Kirkegaard interviewes og fortæller om, hvordan børn inspirerede ham til at skrive bøger. Den ligger på dr.dk/skole.
Herefter læste jeg bogen: "Ole Lund Kirkegaard" af Nina Sahl højt for børnene, imens de fulgte med i hvert deres eksemplar. Jeg læser den højt, fordi vi har nogle tosprogede børn, hvis forældre ikke kan læse bogen for dem hjemme. Alle børn fik bogen med hjem - og som lektie skulle de læse den for - eller sammen med deres forældre - og løse opgaverne på det vedlagte bogmærke.
Da lektien var gennemført, samlede vi op i klassen ved at børnene på skift fortalte om en oplysning, de havde lagt mærke til fra bogen. Hver oplysning (om forfatteren - ikke om hans karakterer) skrev jeg ned på et lap papir - og den blev hængt på info-tavlen om OLK. Vi talte også om, hvad deres forældre mon kunne huske om OLK. Og på den måde voksede vores tavle og vores fælles viden om OLK.
Vi sluttede timen af med at fordele bogstaverne i Ole Lund Kirkegaard på alle børnene (tilfældigvis passede det lige til dagens antal børn) - og hvert barn fik et stykke hvidt karton i A6, hvorpå de så dekorativt som muligt skulle skrive og farve deres udvalgte bogstav. På den måde fik vi navnet på info-tavlen på en hyggelig og sjov - og fælles måde.
Infotavlen er vokset undervejs. En elevs mor sendte et foto af hende foran en af dragerne, som står i Skanderborg. Jeg har været forbi "Lille Virgils Friskole" i Oue i Nordjylland - hvor jeg tog et billede, som også er hængt op. Og vores rundvisning i Skanderborg i Ole Lund Kirkegaards fodspor affødte også billeder, som vil blive hængt på tavlen.
...
Undervejs har vi selvfølgelig læst højt af Orla Frøsnapper (en af dem, de ikke selv skal læse), når børnene spiser 12-mad og hvor det ellers lige passer.
...
Vi har også lavet små OLK-fagbøger. Børnene har lært at folde en lille bog ud af et A4-ark. Se instruktionsvideoen her: https://www.youtube.com/watch?v=u_SHosIFjTk
I bogen skulle børnene skrive oplysninger om OLK. De måtte selvfølgelig hente oplysninger på infotavlen, men også gerne skrive, hvad de selv kunne huske.
...
De har fået "Gummi-Tarzan" med hjem som læselektie. Jeg læste faktisk de første 50 sider i klassen, for nogle af børnene syntes, at det var helt uoverkommeligt. De har fået 14 dage til at læse den.
- og så har vi altså været på vandring i Skanderborg i Ole Lund Kirkegaards fodspor med søde Stine fra Museum Skanderborg, som viste og fortalte os om steder i byen, hvor Ole havde tilbragt sin barndom.
...
Hertil er vi nået - indtil videre. I næste uge tager jeg hul på arbejdet med bogen "Læs OLK med CL".
DET FORTSATTE ARBEJDE (08.11-22)
Ærlig talt, så kom vi aldrig rigtig i gang med litteratur-arbejde om Gummi-Tarzan. Jeg har en klasse med en håndfuld udfordringer især i relationer i pigegruppen og lærings-adfærd i drengegruppen, så der gik trivselsarbejde i perioden efter børnene havde læst Gummi-Tarzan - og ja, jeg lader gerne al undervisning gå på simreblus, hvis der er noget, vi skal have kigget på...
Til gengæld har jeg haft andre faglige indspark i OLK-forløbet - og så arbejder vi lige nu på vores teaterstykke.
SKRIVEFORLØB
Jeg har lavet en masse små skriveoplæg inspireret af Ole Lund Kirkegaards liv og forfatterskab. SE DEM HER.
Børnene måtte vælge at lave en tegneserie eller skrive en fortælling. Jeg delte oplæggene vilkårligt ud - og så var der en lille håndfuld tilbage i en byttecentral, hvis børnene gerne ville skrive om noget andet. Det gik egentlig rimelig smertefrit. Jeg lavede en halv times skrivning i en række dansktimer fordelt over et par uger. Blev nogen færdige, kastede de sig bare over en ny opgave.
LILLE VIRGILS PERSONKARAKTERISTIK
Vi har - som tidligere nævnt - brugt bogen: "Læs OLK med CL" af Trine May. Igennem arbejdet med bogen, havde vi i en periode fokus på Lille Virgil. Jeg har lavet et lille undervisningsoplæg (SE DET HER), samt to tegne-instruktions-videoer (i en ikke særlig god kvalitet, men du må godt se dem)
* Sådan tegner du lille Virgil (video)
* Sådan skriver du lille Virgil med boble-bogstaver (video)
VI SKRIVER BØGER:
Vi har abonnement på Gyldendals danskportal - herunder "Skriv og læs", som er en del af portalen, hvor børnene kan skrive bøger. Der er en skabelon med plads til et billede og plads til en tekst.
Først skulle alle børn tegne deres oplæg til en historie - inspireret af Ole Lund Kirkegaard. En historie om frække drenge og sjove tøser. Hvor skurkene er til at holde ud, og problemerne overkommelige.
Jeg gav dem følgende indspark:
Historien skal begynde med en slags præsentation af hovedpersonen. Herefter skal hovedpersonen "støde ind i" et problem (en person eller en begivenhed), som hovedpersonen med sine "særlige evner" (som ikke nødvendigvis er superkræfter, men måske bare kreativitet eller gå-på-mod) skal løse til sidst i historien.
De tegnede historien på en A-4-side med tegneserie-ruder - 8 stk.
Herefter kunne de gå i gang på "Skriv og læs" Kun tekst. Ingen billeder.
Når historien er færdigskrevet og gennemlæst - et forsigtigt forsøg på selvkorrektur - læs historien højt for dig selv. Giver det mening? Ellers retter du til - så blev den printet ud - og børnene går i gang med illustrationer til de seks til otte sider, som historien ender med at være.
Børnene arbejdede i forskelligt tempo - og når de blev færdige, måtte de så skrive egne historier på Skriv og Læs. Det er de ret vilde med. Bøgerne blev udstillet på biblioteket.
TEATER-TID
Det har fra begyndelsen af skoleåret været planlagt, at vi skulle lave en teaterforestilling igen i år. Sidste års forestilling kan du læse om HER. Dette år skal teaterforestillingen være i samarbejde med hele årgangen. Vi bruger vores projektdage som udgangspunkt for teater-undervisning og forberedelser.
Jeg har lavet en selvstændig side til beskrivelse af teaterforløbet. Den finder du HER.