Hver tirsdag starter vi timen med at lære en ny sang.
Jeg bruger sange fra Højskolesangbogen - og ja, vi må gerne synge under corona-perioden. Vi skal bare overholde afstand og ansigter i samme retning.
Jeg har altid en præsentation med, hvor jeg gennemgår teksten - illustrerer og taler om svære ord. Det er gode samtaler om nye ord og en stor hjælp til klassens to-sprogede børn. Der er mange svære ord i danske sange og salmer. Men dem får vi styr på.
Jeg lærer altid kun børnene første vers - og et eventuelt omkvæd. De lærer det udenad, og når de så lærer at læse svære tekster, så kan de jo synge med på hele sangen.
Når vi har været igennem alle ord og sætninger, så skal børnene gentage efter mig. Alle børn skal sige ordene ud af egen mund, for så tror jeg på, at de bedre kan synge dem, så hvis nogle børn ikke taler med i koret, så gentager jeg, indtil alle er med.
Herefter synger vi - med ledsagelse fra karaoke-versioner fra YouTube. Det fungerer rigtig godt. Jeg vælger aldrig videoer, hvor nogen synger. Jeg synger - og børnene synger med.
Jeg er absolut ikke en stor sanger, men jeg rammer da tonerne - og børnene er ærlig talt ligeglade med kvaliteten af min sangstemme. Den er gennemsnitlig, og det er godt nok.
Den sang, vi så lærer om tirsdagen, synger vi også onsdag og torsdag, så vi får øvet os.
Her kan du finde alle præsentationer til de sange, vi synger.
Når vi har lært sangen, går vi på biblioteket. I 0. klasse lærer børnene at gå på række igennem skolen to og to med læreren forrest. Jeg træner børnene i at gå selv - og gå pænt - og vi går altid "ude-vejen" - hen over gården med sko på. De er virkelig gode til at være på biblioteket. De finder bøger, som de sætter sig og kigger i. Ingen får lov at gå tilbage alene. Hvis man ikke skal låne bøger, så sidder man bare og kigger i nogle bøger. Jeg bruger god tid, fordi vi træner den ro, man skal finde, når man er på biblioteket. Man skal fordybe sig og tale med almindelige stemmer. Det øver vi os på.
Tilbage i klassen har vi normalt 25 minutter tilbage, inden børnene skal spise. Her læser jeg højt. Lige nu læser jeg de klassiske eventyr. Vi taler meget undervejs om ord og begreber. Børnene må tegne imens. De er gode til at lytte til højtlæsning. Og vi når igennem en masse gode historier. Jeg vælger bevidst ikke at læse en kapitelbog, men i stedet nogle klassiske fortællinger. Dem får de ikke så mange andre steder i dag, og der er nok at tage af.