top of page

Jeg elsker forberedelsen (maj 09)    


Jeg går med en drøm, som forhåbentlig engang bliver udlevet - jeg drømmer om at lave mit eget lille forlag og udgive mine egne små undervisningsmaterialer. Måske sammen med folk som jeg holder af at dele hjerne med - og som udvikler mig og mine tanker. Forhåbentlig udvikle materialer, som I derude rent faktisk vil bruge og tænke "FEDT, det var lige det, jeg manglede." Jeg skal nok bare lige bruge et par år på at finde ud af, hvad det så er, der "mangler", for der er masser af fantastiske tilbud derude. 

Min drøm er forankret i det faktum, at jeg ELSKER at forberede mig. Jeg ELSKER at planlægge undervisningen - det har jeg altid gjort. Men indenfor de sidste år (eller bare DET sidste) har jeg lavet meget detaljerede undervisningsplaner - hvor ALT er beskrevet på forhånd. Hvad jeg skal huske til den enkelte time - alle aktiviteter nedskrevet i detaljen - hvor lang tid de enkelte aktiviteter vil tage (slag på tasken) - lektier og lektieark - og OGSÅ hvis højtlæsning eller lege er tænkt ind i en undervisningssammenhæng. 

Og lad mig bare afsløre, at det aldrig passer helt med planlægningen - noget tager længere tid - andet må jeg udelade - andre gange kører en aktivitet i en anden retning, end jeg havde tænkt den - og det er der også plads til - så ændrer jeg bare planen løbende - men denne detaljerede planlægning hjælper mig til at holde fokus - både på kort og længere sigt. Jeg ved hvor jeg vil hen med min undervisning....

Det betyder selvfølgelig, at jeg samtidig er nødt til at indrømme, at jeg ofte IKKE har være klar over, hvilke mål jeg arbejdede ud fra (og dermed har eleverne heller ikke være klar over det). Det er der adskillige forklaringer på - og mange af dem lugter af dårlig undskyldning - men samtidig også bare manglende erfaring. For mig var mine første lærer-år med en første klasse ofte helt uoverskuelig - jovist lod jeg som om jeg havde supermeget styr på tingene - og børn og voksne var glade og tilfredse - men ofte underviste jeg uden andre kortsigtede mål end at gennemføre mine små forløb - jeg nåede aldrig til den VIGTIGE del af det, der hedder: "hvor vil du hen med det hele? - hvorfor gør du det? hvad skal eleverne bruge det til?" Det gik jo fint alligevel. 

Meeeeen... det skal heller ikke være nogen hemmelighed, at alting bare er så meget federe, når forberedelsen er top-stram og skåret ud - selvfølgelig med forbehold for afvigelser. Jeg er altid med på at tage en ikke-forudbestemt-retning, hvis bare den giver mening.

Nu tillader jeg mig at nedfælde "opskriften" - en kort beskrivelse af, hvordan jeg forbereder mig optimalt. (Læg mærke til ordet optimalt - det betyder, at jeg gennemfører nedenstående arbejdsgang nogle gange årligt i forbindelse med større forløb - ikke nødvendigvis hver eneste uge) Netop denne fremgangsmåde passer perfekt til mig - det er ikke sikkert den passer til dit temperament, så det er ikke "den rigtige løsning" - bare min.

I min "nye" stramme forberedelse starter jeg med at lave et MIND-MAP, hvor forløbets overskrift selvfølgelig står i centrum. Og så brainstormer jeg som en gal - får idéer, som genererer nye idéer osv. Alt skriver jeg ned - også blindgyder og ubrugeligheder... 

Så gør jeg op med mig selv, hvor lang tid forløbet skal vare - og hvor mange af mine "tankeveje", jeg kan inddrage. 

Herefter forsøger jeg at sætte mål - vel at mærke mål, som også eleverne vil kunne læse og forstå - for det er det første jeg lægger ud med når vi går igang: At uddele mål for forløbet.

OG SÅ GÅR JEG I GANG. 

I min plan er opdelt i timer (time 1, time 2) Hver time får en overskrift - evt. kort forklaring. Herunder: MEDBRING - hvor jeg skriver ned, hvad jeg skal have med til hver enkelt time - alt lige fra materialer (lim, saks, karton, papirlapper) til de specifikke opgaver / kopier, der skal bruges. Så følger en beskrivelse af hver enkelt aktivitet i indeværende time - det er som regel først en fællesaktivitet med kort gennemgang / oplæg - her ud for plejer jeg at skrive, hvad der skal tales om - eventuelle spørgsmål jeg SKAL huske at stille osv. Så følger gerne ØVELSE 1 - makkeropgave eller soloopgave, som beskrives. På hvert oplæg eller øvelse afsætter jeg et tidsrum, så jeg kan holde styr på tid.

Og så har jeg altid lidt ekstra, hvis tiden bliver for kort - i de fleste tilfælde bare højtlæsning eller selvlæsning. 

Jeg forbereder gerne hele forløbet, men hvor første uges forløb er beskrevet i detaljer, er de andre uger lidt mere løse i beskrivelsen. Efter hver uge kan jeg så evaluere og revidere planen i forhold til, hvad jeg reelt har nået. Ofte holder planen - enkelte opgaver udelades og andre tog den uventede vej og blev afsluttet anderledes end forventet. Dette skriver jeg selvfølgelig i planen, så planen, når eleverne og jeg har gennemført den, er et nøjagtigt billede af den undervisning, der foregik. På den måde er den mere brugbar næste gang, jeg skal have fingre i den. 

Jeg laver alle "ark" / bilag med det samme - opgaveark, lektieark, forældrebreve, skabeloner osv. Jeg venter dog med at kopiere det til kort før brug, for ofte skal der alligevel små ændringer på. 

Det hele kommer i mappe med bilagene i rigtig rækkefølge - ja jeg kan faktisk godt li' det fysiske papir - det gør det lidt lettere at lave kopierne. Jeg har det selvfølgelig også elektronisk, når jeg nu ind imellem retter det hele lidt til. Så må jeg lave nye kopier til mappen :-)

Når et forløb er gennemført så skal der evalueres. DET er jeg bedst til at gøre med mig selv.... Og det øver jeg mig på at gøre med eleverne. Jeg har endnu ikke fundet den super-fede måde at gennemføre det med elever på. Ofte bliver det noget sjask, synes jeg. Skriftlige evalueringer fra elever på mellemtrinnet er jeg aldrig rigtig tilfredse med. Hvis jeg opfinder den dybe tallerken, så tilføjer jeg det øjeblikkeligt. 

Jeg vil dog tilføje, at jeg i øjeblikket læser bogen om Cooperative Learning, da man anvender strategien på min årgang på min nye arbejdsplads - og der er flere gode idéer.

 

bottom of page