Giv den gas, Ine
Giv den gas, Ine er en perle af en billedbog. Mine elever ELSKER den. De elsker Ine og hendes lillebror Hasse, som elsker traktorer. Traktor er hans yndlingsdyr og hans yndlingsfarve og hans yndlingsting. Bogen har fantastiske illustrationer. Succes!!!
Jeg gjorde følgende:
1. Samtale om bogens titel. Hvad betyder det at gi den gas?
2. Højtlæsning af bogen med ledsagelse af bogens billeder på SmartBoard. Børnene var instruerede i at lytte efter oplysninger om Ine og Hasse. Hvad får vi at vide undervejs i fortællingen?
3. Personkarakteristik af Ine og Hasse (fælles på tavlen)
4. Klassesamtale om bogens miljø. Bogen er skrevet af en nordmand og det er tydeligt, at bogen ikke foregår i Danmark, men i et land med sne og et rigt dyreliv.
5. Samtale om værktøj og værktøjets navne. Samtale om dyrene og dyrenes navne.
6. Skriveøvelse. Alle børn får udleveret fire skrivesider fra bogen. Børnene må bestemme, om de skriver i sætninger - eller om de skriver en liste over ting, de kan se på billederne.
7. Hentediktat. Jeg har lavet en række billeder fra bogen påskrevet ord. Der er 5-6 ord på hvert ark af forskellige sværhedsgrader. Børnene har et skriveark på hver deres plads i klassen. Vi lavede opgaven som solo-opgave, men den kan også laves med makker. Børnene henter ordene på gangen og går ind og skriver det ved bordene.
8. Klassesamtale om illustrationernes tilblivelse. Børnene skal selv lave en illustration som i bogen. Vi bruger papkassepap, tapetrester og karton. Vi tager billeder af dem med Ipads og lægger dem ind i Book Creator. Børnene kan indtale en kommentar til deres billede.
Bogmærke med læsevejledning til forældre (Publisher)
Tavleoplæg til arbejdet med bogen (ppt)
hentediktat - fjernet grundet ophavsret
skriveark - fjernet grundet ophavsret
link til CFUs undervisningsforslag til bogen
YouTube-præsentation Gi gass Ine af Tore Renberg