top of page

Forelskelse i 5.c

Der er forelskelse i luften på 5. årgang.

En større gruppe drenge og piger har igennem et stykke tid pludselig opdaget hinanden på nye måder. Man får tydeligt øje på det, og det er på mange måder fint. 

Men de nye følelser kan være svære at håndtere. De kan føles pinlige, og man kan i høj grad komme til at reagere uhensigtsmæssigt og måske fylde ret meget på de forkerte tidspunkter.

Og nej nej - det rammer slet ikke alle, men alligevel nok til, at jeg har taget hul på et "kærlighedstema"

VI LÆSER KÆRESTEBØGER:

Først og fremmest lånte jeg 30 "kærestebøger" på skolens PLC. De er primært lyserøde, og hovedpersonerne er i høj grad piger. Jeg har valgt bøger, som ikke er alt for tykke (for har man en høj læsehastighed, kan man bare læse mange), og så passer de perfekt til alderstrinnet. Ikke noget med sex, men mere bare lidt sommerfugle i maven og måske et kys.

 

 

 

 

 

 

 

Jeg lagde alle 30 bøger frem på mit lærerbord mandag morgen - 7,.50 - og bad børn, der kom ind i klassen om at vælge en bog. Drengene var de hurtigste og de sad stort set alle og læste 5 minutter senere - altså inden 8. Det har jeg faktisk aldrig oplevet før. Der var helt stille de 20 minutter, de læste. Jeg spurgte efterfølgende, om nogen havde læst noget, der var lidt pinligt. 

Tre elever rakte hånden op. Den første havde læst om en dreng, der havde et kondom med i skole. Rimelig pinligt!!! Den anden havde slet ikke lyst til at fortælle om det. Helt ok! Den tredje havde læst om en pige, der havde kigget på en drengs underbukser. Alle fniser! Megapinligt. 

Jeg elsker, hvor små de her børn er - og hvor meget, de fryder sig over helt små og fine ting. Det er virkelig dejligt og nærmest også uspoleret på en rar måde.

Vi læser nu i "kærestebøgerne" i starten af hver dansktime. 

EVA OG ADAM

Desuden har jeg fået nogle kasserede "Eva og Adam"-tegneserier. Kender I dem? Svenske Måns Gahrton. Søde og fine historier om kærlighed. Jeg har kopieret udvalgte sider over på karton i to eksemplarer. Det ene eksemplar har jeg klippet fra hinanden - billede for billede - og skrevet et et-tal på den første ramme. Det andet eksemplar ligger i plastiklommen og fungerer som "løsning". Børnene skal nu lægge historien i den rigtige rækkefølge - og er de heldige, får de netop en af de sider, hvor der er kys eller forelskelse.

 

BREVKASSEN:

Til sidst har jeg været forbi BørneTelefonens hjemmeside: Børn hjælper Børn. 
Her har jeg brugt ægte breve fra børn som udgangspunkt for følgende øvelse. De handler selvfølgelig alle om forelskelse.

 

Klassen læser i fællesskab et brev. 

Herefter besvarer grupperne disse spørgsmål:

  1. Hvem er afsenderen? ​
    Hvad får vi at vide om vedkommende?​

  2. Hvad tror du om afsenderen?​

  3. Hvad er problemet?​

  4. Hvad er afsenderen bekymret for?​

  5. Hvad tænker du, om det, som er sket?​

  6. Kender du nogen, som har prøvet det samme? (ja/nej)​

  7. Hvad kan afsenderen gøre?​

  8. Er der noget afsenderen IKKE bør gøre?​

Spørgsmålene skal besvares, så børnene kommer tættere på brevskriverens indhold.

Nu skal gruppen så skrive et svar i brevform. De skal komme med gode forslag til, hvad brevskriveren kan gøre og huske at argumentere for deres svar. 

kaeresteboeger.jpg

Kig forbi min Facebookgruppe

ann-berit.dk

Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen

bottom of page