Faglig læsning - et eksperiment i 5.b (09/2018)
Jeg fik en dag en idé. Den opstod ud af en kristendomstime, som ikke helt lykkedes efter hensigten.
Jeg bruger årsplanen fra Religionsfaget.dk - og havde taget hul på første emne: "Hvad er et menneske?" I 5.b hænger et SmartBoard, som snart står af. Vi kan kun se, hvad der står på skærmen, hvis alt lys er slukket, og gardinerne er trukket for. Og kristendom om torsdagen ligger fra 14-15, så det er ikke det mest optimale tidspunkt at sidde i mørke.
Børnene skulle læse en tekst om filosoffernes tanker om materie og ånd. Svært stof. Jeg tænkte: "Jeg er nødt til at gøre det en lille smule spændende at læse". Jeg delte teksten op i 6 bidder - og printede dem ud på 6 ark. Børnene skulle læse i makkerpar - og de fik alle seks ark udleveret. Herefter skulle de slå med en terning, og slaget skulle så bestemme, hvilken måde børnene skulle læse på. En etter betød, at de skulle gå i Fuglerummet og læse højt for hinanden, imens de lå på maven. En toer betød, at de skulle gå skulder ved skulder op og ned af gangen, imens de læste højt for hinanden. En treer resulterede i, at den ene skulle læse tre linjer højt, imens den anden hoppede på et ben, imens han lyttede. Og så fremdeles.....
Efter endt læsning spurgte jeg børnene, hvad de tænkte om opgaven. De syntes, det havde været sjovt, men også at det var ret svært at koncentrere sig om at forstå og begribe indholdet, når man f.eks. hoppede på et ben. Og det var jo ganske rigtigt. Altså en undervisning, som ikke lykkedes efter hensigten. Jovist var det sjovere at læse, men når man så ikke fik forståelsen med, så batter det jo ikke rigtig.
Og så slog det mig, at jeg kunne bruge denne "frustration" til noget konstruktivt, så nu har jeg planlagt følgende:
Med udgangspunkt i den fejlslagne læseopgave, skal børnene arbejde sig eksperimenterende frem til deres personligt foretrukne læsemåde, som vel at mærke giver størst muligt udbytte i forhold til indholdsforståelse.
Organisering:
Børnene har en læsemakker - og sammen et andet makkerpar - en fokusgruppe.
Først skal vi på klassen tale om udbytte af læsning af fagtekster. Hvad vil det sige?
Dernæst skal hvert makkerpar opstille tre hypoteser omkring, hvordan de får størst muligt udbytte af at læse en faglig tekst.
Herefter skal makkerparrene afprøve deres hypoteser. De skal "designe" et refleksions-ark, hvor de registrerer deres læse-erfaringer i forhold til de forskellige hypoteser.
Så skal de mødes med deres fokusgrupper og dele erfaringer.
Nu skal de så skaffe sig viden om faglig læsning. Jeg har fundet nogle fagbøger, som jeg vil klippe forskellige metoder ud af. Ud fra teorien om faglig læsning skal de nu med deres fokusgruppe finde frem til tre metoder, de vil afprøve med deres læsemakker. I fokusgruppen skal de blive enige om at afprøve de samme metoder.
Efter de har afprøvet deres tre metoder, og har registreret erfaringerne, skal de igen mødes i fokusgruppen for at dele deres nye viden.
De skal sammen med deres fokusgruppe lave en præsentation, hvor de fortæller om hvilke erfaringer, de har gjort sig. Denne fremlægges for klassen.
Til sidst skal de hver især lave sig et FAGLIGT LÆSE-ID, hvor de skriver, hvilke læsemetoder giver dem det største personlige udbytte.
....