CoSpaces i 5.c
En Lærervejledning: Sådan opretter du din klasse i CoSpaces
Et elevhæfte: Små opgaver i CoSpaces
Min kollega, Lene, sprang pludselig på CoSpaces med sin 5. klasse.
Jeg har tidligere stiftet bekendtskab med det i forbindelse med FabLearn, men blev dengang lidt skræmt af, at det føltes svært. Men så tænkte jeg: "Når Lene kan gøre det, så kan jeg også" - og så sprang jeg ud i det med min 5.c - lidt på samme måde, som hun. Først fik de en times tid på egen hånd. Fri leg på legepladsen. Jeg viste dem nogle ganske få ting - og gav dem så 20 minutter, hvor de intet måtte spørge om - kun udforske. Efter 20 minutter samlede vi op på, hvad de havde opdaget - og herefter kunne man så spørge om hjælp til at komme videre.
Nogle børn byggede bare, imens andre kastede sig ud i kodning. Vores elever har tidligere været igennem kodning med Micro:bits og kodning af Lego-robotter. Så blok-kodning er ikke fremmed for dem. I dag dyppede vi så tæerne i CoSpaces igen. Jeg bad dem hjælpe mig med at teste et opgavehæfte og give mig respons.
Når man har gennemført opgaverne i hæftet (slavisk) burde man kunne:
* indsætte elementer i en bestemt baggrund.
* rotere elementer
* hæve eller sænke elementer
* forstørre eller formindske elementer.
* omdøbe elementer
* aktivere elementet i CoBlocks
* Indsætte en sti
* kode dine elementer til at følge en bestemt sti
* kode dine elementer til at lave bestemte bevægelser
* lave forskellige faner, der koder de forskellige elementer
Børnene ELSKEDE det. De syntes, sværhedsgraden var helt tilpas. Det var både lidt svært og ikke så svært. Jeg har rettet nogle af opgaverne til efterfølgende, så det bliver tydeligere, hvad man skal.
Når man løser opgaverne i hæftet, er man nødt til at følge opgaverne til punkt og prikke - man må ikke springe over eller selv digte en vej. Det fandt enkelte af mine elever ud af. Så får man problemer senere i opgaverne.
Jeg er ret vild med CoSpaces (nu). Og jeg kan se mange muligheder i flere fag. At bygge miljøer - enten historiske, religiøse eller litterære. At kode en sti, hvor man møder forskellige personer, der fortæller eller læser noget højt undervejs. Og helt sikkert mange flere.
Jeg ville bare lige dele min begejstring - og mine hæfter med jer.