Analog programmering i 1. klasse
I skoleåret 20/21 skal jeg igen starte i 1. klasse. Det glæder jeg mig helt vildt til.
Som modtagelærere har vi 45 minutter ugentligt på vores nuværende 0. årgang, og lærerne dernede har bedt mig introducere børnene til teknologi.
På Mølleskolen har vi FabLab med lasercutter, 3Dprintere, vinylskærere, vinylbukker mm. Og jeg har haft en del interessetimer i værkstedet, fordi jeg især er stærkt forelsket i lasercutteren. Jeg har også brugt en del timer med microbits og scratch på min egen årgang.
Og så måtte jeg lægge hovedet i blød. For hvordan introducerer man 5-6 årige til teknologi. Vi har masser af teknologi, de ikke skal igang med. En del af det er simpelthen for svært og kræver en høj grad af selvstændighed.
Men Google er vores ven - og jeg fandt flere veje ind i teknologien for de yngste. Blandt andet app'en Scratch Jr., som jeg laver nogle simple opgaver til. De kommer her på siden.
Jeg har også skåret kodebrikker på vores lasercutter. De er stadig under udvikling, men har I lasercutter til rådighed og har du lyst til at se filen, så send en mail, så sender jeg den gerne. De er lavet i programmet "Lightburn".
Og så har jeg lavet et analog-bil-programmerings-spil, hvor børnene ved hjælp af pile og tal skal lave kodesekvenser for at bringe en bil sikkert igennem et vejnet (bestående af tape på gulv eller voksdug eller) og undgå lava og andre forhindringer. De skal også arbejde med debugging.
Erfaringer med arbejdet følger.