Litteraturanalyse 4.a 2010/2011
Vi skriver november 2011. Jeg har nu været lærer i 4.a i nogle måneder, og jeg forsøger stadig at få børnenes trivsel og samværsformer godt op at køre, så der bliver mere plads til undervisning.
Hver anden tirsdag har vi litteratur-tirsdag. Jeg har en del elever, som ikke kan læse tekster til 4. klassetrin, så vores litteraturanalysearbejde går i al sin enkelthed ud på, at jeg læser en novelle højt, som de så forholder sig til ved at bruge en af de velkendte analysemodeller, som jeg har vedhæftet herunder.
Det drejer sig om
VENN-DIAGRAM
PERSONTANKEKORT (2 versioner)
FIND SPOR-TANKEKORT
HVEM ER DU-KORT
ORDSKEMA
alle diagrammer som PDF
Det allerførste jeg gjorde, var selvfølgelig at fortælle dem, hvad litteratur egentlig er for en størrelse, hvorfor det er vigtigt at læse litteratur, hvad analyse egentlig er for noget - og hvorfor analyse nu engang er så vigtigt.
Derefter læste jeg en novelle (nøje udvalgt) og lod eleverne bruge et persontankekort, som de skulle udfylde, imens jeg læste.
Undervejs stopper jeg op og griber fat i de ting, børnene har skrevet. Og når de så fortæller, hvad hovedpersonen gør, siger eller tænker, så har vi gang i en analyse - helt uden de anstrenger sig.
Det har været nogle superfine timer med litteraturanalyse.
PS...
Jeg har ikke digtet diagrammerne og tankekortene. Jeg har bare samlet den håndfuld, jeg godt kan li at bruge i 4. klasse og sat dem op, som jeg godt kan li det.