Vejledning til demoudgaven af national test i læsning - læse-let-version        

uge 43 / National test... Et lille mareridt.

Bekymrede børn. Grædende fordi, de ikke kan finde ud af det - og det er også alt for svært!!!

Jeg ser det for mig....

Nå - men..

Jeg har tænkt mig at træne eleverne i at bruge testen. Vi kalder det bare en opgave. Nu skal I løse en ny opgave - og det er på nettet.
I morgen skal de træne demoversionen. Den er lidt rædselsfuld, men ikke desto mindre det værktøj vi har til at introducere de forskellige opgavetyper.
Mine elever har ikke tidligere været i computerrummet - vi har Ipads i klassen, så det er ikke så nærliggende. Men nu skal vi så derop i morgen. Så vi skal lære at logge på systemet. At åbne en browser. At skrive en adresse i adressefeltet. At vælge et link. Og så skal vi også prøve at løse de der demo-opgaver.


Her er i hvert fald vejledningen. I må rette i den, for den starter med at børnene skal logge på skolens system. Og de skærmbilleder stammer jo herfra:-)

Den er lavet i publisher. Jeg kan ikke konvertere den til andre filtyper - i hvert fald ikke af de redigerbare slags.

Vejledning til demoudgaven af national test i læsning - læse let version.

...
Uge 44 / I computerrummet for første gang

I klassen gennemgik vi de første sider i vejledningen - altså hvordan man logger på skolens netværk. På denne måde lærte børnene også, at de ved at læse vejledningen kunne være rimelig selvhjulpne. Det har jeg en del børn, der nemt er i stand til.

Alle børn fik tændt computerne - og ved fælles hjælp fik alle logget på. Her bliver det nemt at se, hvilke børn, der er PCvante, og hvilke der ikke er. Nogle børn fik hurtigt fundet og skrevet i adressefeltet, andre var langsomme, men alle kom frem til siden med demo-opgaverne.

Nogle børn var hurtigt igennem opgaverne, og blev således personlige hjælpere for de børn, der var knap så hurtige.
Nogle børn lavede opgaverne to gange.

Kun et barn begyndte at græde:-)

Jeg synes, vejledningen var en stor hjælp for mig. Det gjorde rigtig mange børn i stand til at arbejde selvstændigt.

Da vi kom tilbage i klassen, gennemgik vi opgaverne, og jeg fortalte dem principperne i Nationale Test (det adaptive).
Vi prøvede demoopgaverne i fællesskab og talte om gode strategier.

Måske gør jeg det endnu en gang, inden vi laver den frivillige test i næste uge.

Børnene har fået vejledningerne med hjem og jeg har skrevet på intras opslagstavle, at forældrene kan øve hjemme. Det vil helt sikkert hjælpe nogle børn. Så må jeg tage hånd om resten.