Ugeafleveringer efterår/vinter 13/14        

Jeg holder en pause med diktaterne. Det bliver lidt ensformigt, og måske må jeg udtænke en anden form for stavetræning. Men som afløser har jeg indført ugentlige afleveringer. Jeg har forsøgt at tænke lidt abstrakt, men vil samtidig gerne have dem til at skrive noget sammenhængende tekst. De sidste to år har jeg brugt "Sans, se - skriv" - opgaverne med stor succes. Eleverne elskede dem - og forældrene gjorde også. Flere mødre har spurgt, hvorvidt de ikke også kunne få lov at lave afleveringer:-)

Jeg synes skønlitterær skrivning fylder alt alt alt for meget på mellemtrinnet - og derfor vil jeg bestræbe mig på at ugeafleveringerne i høj grad også tilgodeser andre genrer.

Her er de første fire afleveringer.

Brev til fremtidsjeg: word - pdf

Den opgave var børnene rigtig glade for. De snakkede meget om den, viste den til hinanden - flere havde løst den rigtig flot og nærmest rørende. De skulle aflevere i en konvolut med deres "kommende" adresse på.

Jeg gjorde mig lidt ekstra umage med responsen. Fandt et billede af en luftpostkuvert. Copy+Pastede frimærker ind - forskellige frimærker som passede til de enkelte elevers fremtidsdrømme - og skrev i en tekstboks på billedet af kuverten - begyndende med "Kære xxx..." og som afslutning: "Kærlig hilsen Ann-Berit". De vakte stor jubel..

Se eksempel på respons 1
Se eksempel på respons 2


Tænk hvis du vandt....: word - pdf

Opgaven, som jeg inspirerede mig selv til, fordi jeg altid går og drømmer om, hvad jeg kunne gøre for de mange fiktive millioner, jeg vinder i Lotto (og jeg spiller ikke - jeg drømmer bare). Eleverne afleverede nogle sjove og flotte artikler. Flere af dem havde billeder af sig selv, enten med en kæmpecheck eller med masser af pengesedler og store smil. De har virkelig været kreative. Det er altså fedt!


Rystende: word - pdf

Her vender jeg lidt tilbage til tidligere års Sans-Se-Vis-opgaver. Jeg vil OGSÅ, at de skal arbejde med det kreative - det tilfældige - at skabe noget ud fra kruseduller. Og så kan jeg godt li', at opgaven har flere faser. Nu må vi se, hvad eleverne får ud af det. Opgaven er jo egentlig ikke retfærdiggjort, før eleverne har vist mig, om man overhovedet kan få noget fornuftigt ud af den.

Barndomsminde: word - pdf

Børn elsker at fortælle historier fra deres barndom. Det tilfredsstiller dem at fortælle sjove historier om sig selv. Det har vi stiftet kontakt med nogle gange efterhånden. Både da vi i sin tid lavede selvbiografier - og også igennem tvungne gruppesamtaler, hvor et af samtaleemnerne netop var barndomsminder. Og så kræver denne opgave også at forældre involverer sig lidt - og det kan jeg godt li.