To ugers læsning 07/08
                    

Op imod sommerferien er børnene i 5.a en lille smule ristede (læs: sommerferieparate). Derfor besluttede jeg, at vi skulle lave læseudspark - altså gi' læsningen en skalle, inden vi tager på ferie.
I 5.a foregår det på følgende måde:

TIME 1: Vi gik på biblioteket og brugte en lektion på at finde passende bøger til alle. Jeg godkendte alle lån og sikrede mig, at det var bøger, der passede til hver enkelts niveau. Der er to vigtige faktorer i denne sammenhæng: 1) at eleven har lyst til at læse bogen - og - 2) at bogen ikke er for svær / udfordrende. Læsningen skal helst glide let. Nogle elever læser "Monsterjægerne" af Weinreich, andre læser "Ronja Røverdatter". Det er meget forskelligt.

Tilbage i klassen fortalte jeg lidt om, hvad der ventede dem de næste 14 dage - nemlig læsning i massevis - og derudover forskellige øvelser og teknikker, der forbedrer læsehastigheden.

Eleverne fik forskellige muligheder for at indrette sig, når de læser, og de blev introduceret. De må ligge hvor som helst i klassen - på reolen, på hylderne, i vindueskarmen, under bordene. De måtte bygge huler ved at lægge borde og stole ned. Ja, der er rimelig frit spil.

Derud over må de høre musik - bare de har høretelefoner og hører det så dæmpet, at andre ikke kan høre det. Det hjælper flere af mine drenge med koncentrationen. Jeg har siden fået et sjovt / interessant råd fra en kollega, der foreslog høreværn. Der bliver mere ro omkring den enkelte og musikken virker ikke forstyrrende. Jeg vil forsøge mig med høreværnene efter ferien, når vi har læsestund.

TIME 2: Næste dag, da jeg mødte op i klassen, havde eleverne allerede indrettet sig og var klar til at læse. Vi læser indledningsvist 30 minutter (måske lidt mere, hvis jeg skønner, de kan klare det). Denne dag introducerede jeg FARTKORT (inspiration: "Læs med"). Hver elev klippede sig et kartonkort og skrev navn på. Kortet føres ovenfra og nedefter (for at presse læseren til at læse lidt hurtigere), men jeg havde elever, der ikke kunne bruge det på den måde, og de fik lov at bruge kortet under den linje, de netop skulle læse og oplevede her, at de fik mere styr på linjerne og dermed læste hurtigere.

Herefter læste jeg en novelle højt for eleverne. Og til sidst læste de hver især yderligere 15-20 minutter.

TIME 3: Vi startede igen med 30-40 minutters læsning (nu med fartkort for de interesserede) og stadig i børnenes selvkomponerede læsekroge. Herefter højtlæsning - hver elev læste et stykke af deres bog højt for de andre (de havde selv valgt det ud) - Jeg har kun 16 elever, hvoraf to allerede er på ferie, så det kunne lade sig gøre at høre alle. Ellers ville jeg nok ha' fordelt dem over to dage. Efter højtlæsningen en lille leg, som ikke har noget med læsning at gøre, men som afveksling.

TIME 4: 30-40 minutters læsning med fartkort. Herefter introducerede jeg en variation af 5-5-5 læsning fra bogen  "Læs med". I bogen foreslår de 5 minutters hurtiglæsning, 5 minutters spurtlæsning og 5 minutters hurtiglæsning igen. Jeg varierede den lidt og sagde:
- 4 minutters hurtiglæsning (eleverne presser sig selv til at læse det hurtigste, de kan, men uden at miste forståelsen af indholdet)
- 4 minutters spurtlæsning (eleverne læser lynhurtigt, lader øjnene spurte hen over teksten, nogle af ordene går måske tabt, men eleverne skal alligevel forsøge at læse de allerfleste)
- 4 minutters almindelig læsning i deres sædvanlige læsetempo.

Teksten var de to første kapitler af Pippi Langstrømpe. Dels fordi den er rimelig letlæst og fordi eleverne kender indholdet.

Efter de første 4 minutters hurtiglæsning skulle eleverne sætte et mærke i teksten - ligeledes efter spurtlæsningen og også efter den almindelige læsning til sidst.

Flere elever bemærkede, at "...det var nemmere at læse i almindeligt tempo til sidst." Jeg tænker, at de kunne mærke, at hurtiglæsning og spurtlæsning er god opvarmning inden almindelig koncentreret læsning. Efter ferien vil jeg bruge mere tid på 4-4-4-træningen, for jeg tror, det kunne komme en del af mine elever til gode.

Jeg har stadig et par dage til sommerferien, og derfor har jeg ikke været igennem flere læsediscipliner, men jeg har tænkt mig at bruge en kombination af 1) selvlæsning, 2) 4-4-4 læsning, 3) højtlæsning (lærer), 4) højtlæsning (elever) 5) sprog- og ordlege ad libitum.