Sproglige lege                            

Læreren skriver en historie på tavlen og læser den højt for klassen. En række ord viskes ud, hvorpå børnene lukker øjnene og foreslår tilfældige nye ord, der skrives i stedet for de oprindelige. Historien læses igen og er nu blevet det rene vrøvl. Selv de yngste forstår hurtigt, at hvis historien skal give mening, skal erstatningsordene være af samme slags som de udviskede.

Eleverne skal illustrere udtryk som: Han har blod på tanden. Hun har rotter på loftet. Læg hovedet i blød. Der går et lys op for mig. Slå på tråden. Hun er en vandhund osv.

Hvordan bruger man sproget, når noget skal være spændende, uhyggeligt, kedeligt, trist, lykkeligt...?

Hvordan bruger man sproget, når man er uhøflig, høflig, sammen med fremmede, sammen med lillesøster, i skole....

Rim som ene-mene-ming-mang - alle klapper rytmen med skiftende håndpositioner. Først gårytmen, så løberytmen. Derefter med instrumenter

Læreren skriver en stavelse - f.eks. fe- på tavlen. Eleverne finder på ord, der begynder med fe- (ferie, februar, feta)

Jeg tænker på... (et dyr, et sted, en person) med ... i (eller...). Børnene må stillle spørgsmål.
To er findere og går udenfor. De øvrige skriver ugens bogstav på karton, som de gemmer, dog skal alle bogstaver være en smule synlige. Finderne må lede indtil alle andre har - f.eks. synget navnesangen to gange! Eller i et bestemt antal minutter.

Skibet er ladet med...

Associationsleg: Hvad tænker du på, hvis jeg siger: Peber - salt - æg - høne - kylling - mad - gryde...... (er den for svær??)

Høre-sammen-ting: Der nævnes en række ting, f.eks: knapper, tråd, fingerbøl, saks, tændstikker, knapper... Mellem disse ting, er der én, der ikke hører hjemme - nemlig tændstikker. Andre ting-rækker: Værktøj, køkkenting, skrivematerialer, frugter, mad, byer, sportsudstyr, påklædning, ting af jern, skolefag, legetøj, ting på et skib...

Læreren har en bold / et tørklæde el.lign. Han kaster den til en elev og siger ti - eleven skal kaste tilbage med et rimord - f.eks. fri. Læreren kaster til en ny elev - eller man kan lade rimkæde gå så langt som muligt, så så mange som muligt rimer på ti - fri - bi - si - ni - hi - osv...

Ekkoleg: Hvad er Oles glæde? ÆDE. Hvad drikker Møller? ØLLER. Hvem er i skole? OLE.Hvad sidder i min tjørn? ØRN. Hvad hedder Spendabel? ABEL. Hvad råbte Mette, da bien stak? AK. Hvad svømmer i vand? AND. Hvem har ingen tænder? ÆNDER.

Kreativ tænkning: Peg på en ting i lokalet og spørg, hvad den kan bruges til. Når barnet har nævnt den traditionelle brug, spørge du, hvad den mere kan bruges til. F.eks. en pegepind, kløpind, fiskestang, spyd, stok, tegneredskab i sand, telefonpæl for myrer, osv.

Hvad mangler? Denne leg fungerer for alle aldersgrupper. Princippet er enkelt. Man lægger nogle helt almindelige ting på et bord og giver deltagerne et øjeblik til at se på dem. Derefter vender deltagerne sig om, og man fjerner en af tingene. "Hvad mangler?" spørger man. Jo yngre børn - des færre ting og mere tid. En variation: man flytter en ting til en anden position på bordet. Hvilken ting?

5 grupper á 4-5 elever får hver udleveret en seddel med et (kendt) ord. F.eks. lava, mis, mor, låge (osv.) Hver gruppe skal forme ordet med kroppen. De skal hjælpes ad og alle skal være med til at forme ordet. Hver gruppe fremviser sit ord ved tavlen. De andre børn gætter bogstav for bogstav, som skrives på tavlen over det pågældende barn. Til sidst læses ordet. (supergod aktivitet i 1.a)