Spirer                        

Forår og solskin lægger op til at fylde vindueskarmen op med grønt.
Efter at have gennemført natur-teknik-emnet om vand, stræber vi efter "oplevelser" i undervisningen.
Det er fantastisk at opleve børns naturlige undren og lyst til at "finde ud af noget".
En mandag omdannede vi klassen til planteskole.

*to og to skulle børnene pille kerner ud af forskellige frugter; appelsiner, pærer, æbler, avocado, grøn peber.
*af disse kerner skulle tre sås i en lille potte
*derudover såede børnene pralbønner (selvfølgelig), blomsterkarse og gulerodsfrø.
*potterne blev to og to sat i plasticposer, vandet - og så slog vi knude for.
*hvert hold fik sin plads i vindueskarmen bag et mærkat med deres navne.
*og selvfølgelig blev potterne mærket med frønavne.

Børnene skulle nu - i deres hold - lave en målestok. På en A-4 opdelt i 8 spalter havde jeg skrevet alle tallene (på computeren) - det ene tal under det andet - fra 1-185 med dobbelt linieafstand. Og vigtigst af alt - på følgende måde. Øverst i 1. spalte: 185, nedenunder 4 streger, derefter 180 - nedenunder 4 streger - og så 175 - helt ned til et. Mellem de 8 spalter tegnede jeg linier til at klippe efter - og øverst i hver spalte et par centimeter til at lime på.
Hele klassen klippede SAMLET alle disse strimler ud. Og et efter et blev de limet sammen i rigtig rækkefølge.
Hvert hold havde sin målestok. Den blev tapet op i vinduet bag hvert hold potteplanter.
På denne måde er det nemt at aflæse, hvor lang pralbønnen er blevet!!
Børnene skal nu, når planterne er kommet op, og vi har lukket op for plasticposerne, hver anden dag aflæse, hvor lang pralbønnen er blevet. Aflæsningen skal indskrives på et dertil indrettet ark
Derudover skal børnene skrive dagbog. De har fået en række ark med linier og overskriften: "Dagbog" - underoverskriften: "Hvad er der sket med mine frø? - Hvad er der sket med mine planter?" Dagbog skal skrives en gang om ugen.
Ud over alle disse "elevforsøg" har vi et fællesforsøg kørende i vindueskarmen. Det er 3 aflæggere fra mine stueplanter, som skal forsøge at slå rod i glasvaser i vinduet. Mindst en er jeg sikker på slår rod. De andre?? Vi får se. Det er jo også en del af at lave forsøg. Noget lykkes - andet ikke, men så er vi den erfaring rigere!!
Der findes mange andre forsøg med spirer, men i min klasse skal det ikke være det altdominerende element. Her i maj har vi stadig et par bogstaver vi skal nå - og jeg har også en omgang læsefokus i kikkerten, så spiringen er altså bare en biting hos os i år.