Spillet om magten i 1600-tallets Europa        

Efter et forløb om Christian IV, tog vi hul på 30-årskrigen.
Jeg arbejder meget forskelligt i historietimerne - forsøger at lave afvekslende undervisning, så børnene ikke bare skal sidde og lytte til mine lange foredrag eller spilde tiden på egenlæsning.
Jeg laver ofte makkerlæsning - eller gruppelæsning. Små præsentationer. Forskellige læsemetoder i læsestationer. Små løb. Korte oplæg. Quizzer eller Jeopardy.

Som afslutning på forløbet om Chr. IV og 30-årskrigen skal vi spille om "Magten i 1600-tallets Europa."

Jeg har lånt reglerne fra det fantastiske brætspil RISK og udviklet et spil, som vi bruger de næste 3-4 ugers historietimer på at spille.

Forløbet fra start til slut:

1) FORBEREDELSE..
Vi brugte en dobbeltlektion på følgende: en gruppe på 4 elever tegnede et Europakort efter dette kort, hvor jeg har trukket grænserne op. Nogle af landene eller fyrstedømmerne har jeg slået sammen på elevernes kort. Ellers blev det simpelthen for småt. Resten af eleverne sad i 3-mandsgrupper med 1-2 bærbare og en bunke bøger. Opgaven lød på at lave A4-plancher, hvor der i midten er placeret et billede af en begivenhed eller en personlighed fra perioden. Under billedet skrives billedets fortælling. Over billedet placeres en overskrift. Disse printes i farver og hænges i klassen.

2) SPILLET GÅR IGANG.
Eleverne er inddelt i 4 hold. De er i min klasse 7 på hvert hold, derfor har jeg lavet roller, så der ikke bliver ballade om, hvem der nu gør hvad. Hvert hold får 7 lande hver. (Se landekortene her) placerer 50 enheder (farvede knappenåle) på de 7 lande og er hermed klar til at angribe. Hvert hold får en mulighed for at angribe i 5 minutter pr. spilgang. Først opruster de ved hjælp af en tisidet terning, så angriber de udvalgte lande. Angrebet foregår med 3 terninger, forsvaret har to terninger.  Efter endt angreb, laver de troppeflytninger og trækker et chancekort. Så er det næste hold, der angriber. LÆS SPILLEREGLERNE HER

Nogle elever vil være passive i perioder, jeg har lavet forskellige historieopgaver, man kan lave, imens man venter. Disse befinder sig på denne notebook-fil med dagsorden og spilleregler præsenteret for eleverne.