Selvbiografi med 5.a - 09/10        

Jeg har gjort det før - og nu gør jeg det igen... for tredje gang - det kommer med alderen - og altså nu med 5.a (det er faktisk 3. gang jeg har en 5.a)... på Mølleskolen. Vi laver selvbiografi. Jeg har brugt elementer af de tidligere forløb, men denne gang er forskellen, at det hele nu foregår elektronisk - og det er bare superfedt. Jeg beskriver hele forløbet her - beskrivelsen af det tidligere forløb finder du HER..

FORBEREDELSE:

- en skabelon i publisher
- forældrebrev
- en fotokopi af skabelonen
- elastikmapper til alle
- og en pokkers masse timer booket i mellemtrinnets EDB-lokale.

PRÆSENTATION.

Jeg er så heldig, at der er smartboard i min klasse, så jeg kunne præsentere skabelonen for eleverne på skærmen i klassen. Jeg gennemgik de enkelte sider og fortalte lidt om mine forventninger til indholdet.

Herefter udleverede jeg fotokopier til alle elever. Disse har fungeret som "skitser". De skulle fremvises hjemme, så forældrene fik et klart billede af, hvad de skulle lede efter i gemmerne af fortællinger, billeder og oplysninger. Desuden var de beregnet til at skrive notater i. Alle fik en elastikmappe til at fragte materialer frem og tilbage - billeder, diplomer, attester, barnets bog osv. Og så blev forældrebrevet sendt med hjem.

ARBEJDETS GANG

Herefter foregik al undervisning i computerrummet. Hver elev hentede en kopi af skabelonen og lagde den på sit personlige drev i en nyoprettet mappe, hvor al materiale, skabelon og billeder fremover skulle ligge. Og så var det bare derudaf. Alle arbejdede individuelt - det var nemlig meget forskelligt, hvad børnene bragte med hjemmefra. En del billeder, som skulle scannes. Og her har enkelte kollegaer rystet lidt på hovedet af mig - for tænk at tilbyde at scanne børnenes billeder ind - og ja - det har da også taget en del tid, men på den anden side, så er det bare billederne, der gør forskellen. Så det gør jeg faktisk gerne. Man kan sagtens lave andre ting imens....

ALLE børn arbejdede ihærdigt og ivrigt med biografien - kun et par enkelte drenge var ikke så flittige, men det må man nok kalkulere med. Langt de fleste fik et fantastisk udbytte - nogle virkelig flotte bøger.

Vi brugte stort set alle timer i tre uger på at få bøgerne færdige.

... og det er så her jeg er i skrivende stund.

Planen er at få bøgerne skrevet ud i farver - sætte en spiral i ryggen med plast for- og bagside. Det SKAL bare se fedt ud, for det er et flot stykke arbejde - og noget børnene kan være rigtig stolte af.

FILM-MAKING

Når alle bøgerne er færdige - skal vi bruge et par dage i computerrummet på at lave en lille præsentation i moviemaker. Hver elev vælger 5-6 billeder, som de sætter ind i moviemaker - laver overgange - underlægningsmusik og indtaler en lille voice-over, der fortæller en god historie fra deres barndom - måske en, der passer til billederne. Mere om det, når vi er på den anden side...

I BAKSPEJLET

Set i bakspejlet smiler jeg til mig selv. Det er bare et rigtig fedt forløb. Børnene indhenter oplysninger - de sorterer - de læser og skriver - de lay-outer og billedredigerer. Forældrene inddrages og "tvinges" til at diske op med fortællinger fra børnenes fødsel og tidlige barndom. Flere elever har også haft kontakt med bedsteforældre eller tanter, der har fortalt gode historier. På denne måde arbejder hver elev med det absolut bedste materiale - nemlig sig selv. Her er individuelt fokus - her er undervisningsdifferentiering - her er ildhu. De fleste af eleverne får ny viden om sig selv - de griner lidt af forfædrenes navne på stamtræerne - de sammenligner babybilleder og siger: "Nååååhhh" og "Ajjj, hvor var du sød." De interesserer sig for hinanden og får en masse opmærksomhed til gengæld.

Flere forældre har været superpositive og synes det har været virkelig sjovt at være med i arbejdet. Måske er der også enkelte for hvem, det er til besvær, men ingen har hidtil brokket sig. Kun glade ansigter....

PRØV DET.