Niveaudelte staveord i 5.a        

Jeg bruger samme niveaudelte system som sidste år. Her er en kort forklaring på, hvordan det opstod - og hvad det går ud på.

Min matematikmakker, Lene, arbejder med et system, hvor opgaverne i matematikbogen er inddelt i 3 sværhedsgrader, benævnt SMALL, MEDIUM og LARGE. Ud fra et afkrydsningssystem laver hver elev de opgaver, der passer bedst til deres niveau.

Jeg har overført det samme system til diktaterne. Altså arbejder jeg med en inddeling, der hedder SMALL, MEDIUM og LARGE. Eleverne får staveordene med hjem om torsdagen. Jeg lægger dem selvfølgelig også på INTRA, for så er der ingen undskyldninger for ikke at få dem øvet.

I år har jeg ændret lidt på konceptet i forhold til sidste år. Nu forsøger jeg mig med en læsetekst - nogle få opgaver (en opgave med ordklasser, et par opgaver, hvor man skal finde oplysninger I teksten - og helst også et par opgaver, hvor man skal finde oplysninger imellem linjerne). Børnene kan rigtig godt li det. De synes, de lærer mere... Teksterne handler om en forfatter - måske ændrer de indhold efterhånden, men indtil videre giver det rigtig god mening for mig - så får de en masse viden om litteratur, imens de øver staveord (win-win!!)

Den efterfølgende torsdag har vi så diktaten. Eleverne har hæfterne parat. Jeg dikterer tre ord ad gangen. Siger tydeligt: "Small skriver xxxx" og bruger ordet i en sætning. Derefter videre til MEDIUM - osv.

Det fungerer rigtig godt for mig - og børnene også. Jeg har en håndfuld elever, som er voldsomt staveudfordrede. Nogle har det så slemt, at det er svært at stave selv lydrette ord. Niveauerne er derfor tilrettelagt således, at SMALL består dels af lydrette - og dels af ikke alt for svære ord, samt nogle af de 120 hyppigste. MEDIUM er til dem, der ligger på 5. klasses niveau. Der er enkelte udfordringer, enkelte bøjninger, stumme bogstaver, dobbeltkonsonanter. LARGE er svær. Den er tiltænkt de elever, som gerne vil udfordringen. Flere ord kender de ikke betydningen af - og det er ofte en del af lektien at undersøge ordenes betydning. Der er svære bøjninger og åbenlyse fælder.

Lige nu har jeg indført den "regel", at jeg KUN dikterer ordene to gange. Hvis man ikke hører ordet, må man sætte et X. Man må gerne bede mig vente, hvis jeg er for hurtig, men man kan altså ikke få ekstra gentagelser. På den måde forholder børnene sig skarpe og opmærksomme. Jeg kan mærke, at pigerne forventer, at mine strenge regler ikke gælder for dem, men det gør de altså.. Og på den måde strammer børnene sig voldsomt an, for der er ingen nåde!!

Når jeg er færdig med at diktere, får børnene lov til at kigge ordene igennem. Efterfølgende gennemgår vi opgaverne på klassen. Det passer lige med 40 minutter!

staveord 6
staveord 7
staveord 8
staveord 9
staveord 10
staveord 11
staveord 12
staveord 13
staveord 14
staveord 15
staveord 16
staveord 17