Lektie-kontrol (07/08)               

Min nuværende 5. klasse er lidt træge i det i forhold til lektier. Der er mange forskellige årsager - flere af børnene mangler måske den rette opbakning hjemmefra - flere af dem har ikke en lektiebog med datoer i, men blot et hæfte, jeg har udleveret, så alle deres lektier står hulter til bulter. Jeg håber på, at jeg med dette kontrol-ark kan give forældrene lidt mere overblik over, hvor få eller hvor mange lektier, deres børn egentlig laver.
Ideen fik jeg af en veninde, Inge-Lise, som arbejder på Hadsund Skole. De bruger den i overbygningen. Men jeg synes egentlig, den passer ret godt til min 5. klasse. Jeg præsenterede den på forældremødet i september - og forældrene syntes, det var en fin idé.

Hvert ark er en slags kalender med alle månedens dage. Hver måned er specielle dage markeret. Dage, hvor børnene laver anderledes aktiviteter og måske ikke har lektier for. Hvert fag er repræsenteret - også idræt ( i forhold til glemt tøj). Alle faglærere krydser af, hvis der er glemte lektier eller glemte bøger. Der er plads til en lille kommentar nederst på siden og ellers er det så bare hjem til forældrene ved månedens slutning. Selv de elever, hvis ark er blanke - og altså bevidner, at de har lavet lektier, får kontrol-arket med hjem. Så kan de jo rose og være stolte af deres barn. Forældrene skriver under og returnerer sedlen.

Her kan du se et eksempel på mine kontrol-ark for dette år. Det ligger som word-fil, så kan du evt. selv redigere i det, hvis du har andre idéer.


Evaluering (december 2007):

So far so good... Jeg synes, det går rigtig fint med lektiearkene. De bruges i dansk, matematik og engelsk. Vi udfylder både glemte lektier og glemte bøger - derudover også fravær. Ved afslutningen af hver måned får eleverne dem med hjem, med en lille kommentar, en smiley til dem, der ingen krydser har - en enkelt forklaring - lidt ros for noget, der er gået godt (ofte på trods!!) osv. Og forældrene er gode til at levere dem tilbage - vi har indtryk af, at de er glade for ordningen.