Lastvognemne                                                

Vi har valgt et rigtigt drengeemne her til foråret. Vi taler tit om, hvordan det er "pigernes skole", hvordan pigerne oftest tilgodeses i valg af emner. Ét drengeemne gør selvfølgelig ingen stor å (mange bække små....), men det bliver svært sjovt at komme til at snakke om lastvogne, benzin og "vognmand Sørensen". Her er forløbet. Jeg har ikke selv genopfundet den dybe tallerken - men ladet mig inspirere voldsomt af Lillemor Andersen fra materialet: "Ideer på tværs", som er en samling af hæfter, sprængfyldte til randen med gode ideer inden for alverden emner - målgruppe 1.-7.klasse. Her er et fantastisk lastbilemne med dertilhørende opgaver...
Fredag inden "lastvogn-ugen" går i gang har vi i klassen snakket om lastvogne, børnenes erfaringer med dem, lidt om færdsel - en kort opstart....

Vores uge kommer til at forløbe således:

Mandag: Børnene opdeles i to grupper. Den ene (incl. lærer) tæller trafik på Søren Frichs vej (hvor mange lastvogne kører) Børnene har fået et skema med felter til afkrydsning i tre kolonner - en til lastvogne, en til biler og en til cykler. Den anden gruppe tæller trafik på Åbyvej. Når vi kommer tilbage i klassen skal vi selvfølgelig sammenligne resultater og snakker om, hvorfor der er forskel...

Tirsdag: Vi skal se på forskellige lastvogntyper. Vi skal lære lidt om, hvad de forskellige dele af lastvognen hedder på fagsprog. Vi skal læse i vores "lastvogn-læsebog" om langturschaufføren Jens. Og vi skal påbegynde børnenes egne bøger: "Hvad ville du opleve og hvor ville ud køre hen, hvis du var chauffør?"

Onsdag: Vi afholder lastvogn-væddeløb. Børnene har i fredagsbrevet fået besked på at medbring SMÅ legetøjslastvogne. Dem udstiller vi selvfølgelig i vindueskarmen i ugens løb - og så skal vi bruge dem til et lastvognvæddeløb. Reglerne følger senere, det er nemlig et matematiklærerprojekt... Vi skal også læse mere om lastvognschaufføren Jens - og musiktimen vil selvfølgelig handle om countrymusik.

Torsdag: Børnene skal skrive deres bøger færdige. Vi laver dem som harmonikabøger - dvs. Børnene tegner x antal tegninger, som efterfølgende foldes på midten og limes sammen ryg mod ryg. Afslutningsvis limes en for/bagside på med titel og forfatter. Bøgerne ligger, sammen med lignende bøger omhandlende andre emner, i en fælles bogkasse i klassen, så børnene kan læse hinandens bøger. Dagens matematiktime handler om dæk og dækmønstre - altså geometri.

Fredag: Børnene har, i deres mapper, et A-3ark med en tegning af en lastvogn med hænger - hængeren er "blank" - børnene skal nu designe en hænger, der viser, hvad lastvognen kører med. Alle lastvognene klippes ud og hænges op i en lang konvoj på opslagstavlen. Vi slutter ugen af med en opsamling - skal noget gøres færdig, gør vi det her...

Vi havde ønsket at komme på besøg på Fragtmandscentralen, som ligger overfor skolen, men de havde tidligere haft en skoleklasse på besøg, og de mente, at sikkerheden ikke var god nok i forhold til at have en flok unger løbende rundt derovre. Det er ganske forståeligt, dog ærgeligt... Vi giver dog ikke op. I skrivende stund arbejder vi på at kontakte vognmænd, som vil vise os en RIGTIG lastvogn......