GYS OG GRU PÅ 5. ÅRGANG 04/05               

En dag surfede jeg rundt blandt børnebogsforfattere på nettet og faldt forbi Charlotte Blays hjemmeside. Jeg faldt over ordene "net-stafet" - linkede mig videre til et tilbud og en fælles skriveopgave mellem Blay og børnene. (se på www.blay.com)
Jeg sendte hende en e-mail og fik siden en meget sød og god korresporendance med hende. Efter selvfølgelig at have spurgt om lov hos min inspektør (det koster godt 4000 kr for 4 klasser) fik vi en aftale i stand.

Netstafetten går i al sin enkelthed ud på følgende. Alle 5. klasserne modtager 1. kapitel til en gyser-historie. Charlotte Blay er forfatter til kapitlet. Herefter bygger hver klasse sit eget selvstændige "skelet" op. Altså undersøger man personer, steder og ting - og så fylder man på. Vi valgte emnet "gys og gru"

FORBEREDELSE:

I ugen op til net-stafettens start havde vi en gyseruge med genretræk og gyserværksteder...

Arbejdet med gyserens genretræk                     

Jeg har taget udgangspunkt i Trine Mays "Gyselige Fortællinger"  fra Gyldendal

Hvert barn fik en mappe med siderne:

Gyselige steder
Gyselige personer
Gyselige tidspunkter
Gyselige ord

Herudover en beskrivelse af Gyserens genretræk

TIRSDAG:

Jeg læste første del af novellen "Grusvejen" fra Gyselige fortællinger. Børnene fik resten for som lektier. Det er meget virkningsfuldt at læse en bid op for børnene. De fleste var virkelig tændte på at komme hjem og læse resten...

ONSDAG:

Gennemgang af gyserens genretræk. Fællessnak om "Grusvejen" - om hvordan forskellige effekter virker. Vi talte meget om gys vs. splatter. Meget bevidst fra min side, da jeg var meget interesseret i at undgå en splatterhistorie, når børnene selv skulle skrive. Jeg ville gerne vise dem, at et godt gys ofte er langt mere effektfuldt og uhyggeligt end en splatterhistorie - i hvert fald når den er skrevet af børn.. Børnene fandt gyselige ord og tidspunkter og skrev dem i mappen. Lektien til næste dag var at læse uddrag af Peter Mouritzens "Fastelavnsnarren" (også fra Gyselige Fortællinger).

TORSDAG:

Børnene skrev flere gyselige ord, personer og tidspunkter i deres mappe. Vi snakkede om fantasi og realisme. Om hvordan en gyserhistorie ofte starter helt "normalt" og så udvikler sig i en "skrækkelig" retning. Om hvordan det normale gør det mere genkendeligt og identificerbart for læseren. Vi snakkede om masker... Lektien til fredag: Uddrag af Dennis Jürgensens "Alene Hjemme"...

FREDAG:

Efter et kort referat fik børnene forskellige skriveopgaver. Nogle børn skulle skrive en gyserhistorie om en gåtur på en øde vej - kun med gysets virkemidler. Nogle børn skulle skrive en splatterhistorie om samme gåtur. Nogle børn skulle skrive et uddrag af den læste historie set fra det genopstandne splattermonsters synsvinkel. Nogle børn skulle skrive en slutning. Bagefter læste alle børnene deres historier højt. Det er temmelig langtrukkent, men ikke desto mindre vigtigt en gang i mellem at tage den tid, det tager...

Børnene fik så 1. kapitel til vores netstafet med hjem, som de SKULLE læse til mandag.

ARK MED GYSER-ORD (lavet af 5.a) (pdf)

Her er et spændende fællesarbejde, som har været HELT fantastisk i 5.a. De har meget hurtigt forstået, hvorfor det er så vigtigt at få ALLE detaljerne på plads - for siden hen skal børnene i grupper skrive hver et afsnit - og det nytter jo ikke noget, at den gruppe, der skriver afsnit 6 ikke ved noget om, hvad der er sket forud - og hvor historien skal bæres hen.

Historien handler om to søskende, Klaus og Klarissa, der skal mødes med Vilfred ved et busstoppested. De skal til Vilfreds fødselsdag på Vilfreds onkels borg: Skyggeborg. Vilfred dukker ikke op ved busstoppestedet, og på vej mod borgen forsvinder Klarissa i den dystre skov....

I 5.a lagde vi ud med at gennemgå Skyggeborg fra A til Z. Hvilke lokaler / værelser er der? Hvordan ser de ud? (alt lige fra gardiner, gulve, vægge til møbler og belysning) og hvordan er de forbundet?

Så lavede vi en plantegning over borgen og en tegning over de udendørs arealer, hvor børnene placerede en labyrint og en sump.

Alle notater og tegninger hænger på opslagstavlen

Herefter havde vi en overordnet snak om handlingen. Vi skrev ikke noget ned, børnene fik lov at forslå forskellige handlingsmuligheder. Ved uenighed lavede vi afstemning eller jeg tog en beslutning. Til sidst havde vi den overordnede handling på plads.

Dagen efter fik børnene i deres grupper til opgave at skrive handlingen ned, som de kunne huske den. Alle disse historier samlede jeg sammen til en overordnet handlingsbeskrivelse / et skelet...

Dette blev sendt til Charlotte Blay og indenfor 24 timer havde hun læst og kommenteret vores skelet.

Vi gennemgik hendes kommentarer og rettede vores historie lidt til - og så fik vi lavet en oversigt til hvert kapitel. Hvad er det første der sker / bliver sagt? - en løs beskrivelse af selve handlingen - og til sidst; hvad er det sidste der sker / bliver sagt? Alle disse kapitelbeskrivelser hænger også på opslagstavlen...



Læs romanens skelet, som blev sendt til vurdering hos Charlotte Blay

Læs Charlotte Blays respons på romanens skelet


Læs børnenes færdige roman "To nætter på Skyggeborgen"

Læs "En roman bliver til"

Læs "10 forfattertips af Charlotte Blay"