Gys og gru i 5.a (feb. 2010)                 

Gys er et fantastisk og utrolig taknemmeligt emne at arbejde med. Der er så mange indgangsvinkler - så mange spændende aktiviteter og udfoldelsesmuligheder, så det kan nogle gange være svært - når man gerne vil det hele - at være tilpas struktureret. Jeg forsøgte.... Men er faktisk ikke sikker på det lykkedes mig at være super-straight. Men mindre kan nok også gøre det.

Vi arbejdede især med det skriftlige i dette forløb.

Vi lagde ud med at skrive en gyser - uden andre forudsætninger, end dem, eleverne havde i forvejen.

Herefter arbejdede vi med en blanding af præsentationer, gysets historie, sanseskrivning, tell it dont show it, gyserleksikon, små skriveøvelser, lidt dramaøvelser, forskellige notebook-opgaver (lidt ordklasse og gæt-et-ord o.lign).

Afslutningsvis skrev eleverne endnu en gyser. Det skulle så gerne vise sig, om de havde fået noget med under forløbet. (Stilene skrives i skrivende stund!!!)

Her er alle de forskellige elementer i ikke helt kronologisk rækkefølge....

Gyserstil 1(pdf)
Gyserstil 1(publisher)
Gyserord (udleveret i forb. med gyserstil 1)


Præsentation 1
Præsentation 2

Show it dont tell it
(notebookfil)
Show it dont tell it (pdf)
Lektie show it dont tell it

Oplæg synsvinkel (notebook-fil)
Oplæg synsvinkel (pdf)

Staveord

NOTEBOOK-OPGAVER

gyserord på tid
gæt et gyserord
Sæt sætningerne i rigtig rækkefølge 1
Sæt sætningerne i rigtig rækkefølge 2
Sæt sætningerne i rigtig rækkefølge 3
Udsagnsord eller tillægsord

Gyserstil 2 del 1
Gyserstil 2 del 2 : berettermodel / fortælleansigt

Oplægget til stil to er:

Når eleverne har beskrevet det onde og det gode (del 1) og udfyldt deres berettermodel ELLER fortælleansigt, så skal fortællingen skrives med de elementer, de hidtil er nået frem til igennem ovenstående. De afleverer stilen efter 10 dages skrivetid. Jeg retter igennem for stavefejl, kommafejl, layout (opstilling v f.eks. direkte tale), formuleringsfejl, "skriv mere her" og "slet dette og dette og dette afsnit", forslag til nye formuleringer osv. De får stilen tilbage med rettelser og forslag hertil og skriver så et endeligt udkast, hvor jeg ikke retter i selve stilen, men skriver ½-1 sides kommentar med alt det gode - og alt det de skal være opmærksomme på til næste gang...

Det er et KÆMPE arbejde, men det VIRKER... Det rykker bare så meget, så jeg er virkelig opsat på at arbejde på denne måde HVER gang... Det giver også mening, at vi ikke bare sætter en masse røde streger og skriver GODT ARBEJDE og så lægger eleven stilen i tasken og kigger aldrig mere på den.....