Fugle i dansk - august/september 2017

De første måneder af skoleåret er FUGLE overskrift for al danskundervisning. Tidligere har jeg arbejdet mig mere skematisk igennem ugen - staveordsdag, skrivedag, grammatikdag osv. I år prøver vi kræfter med temaer i undervisningen og forsøger så at tilgodese alle danskfagets discipliner indenfor rammen. Og ærlig talt - så bliver min "skematiske" undervisning også hurtigt alt for kedeligt.. Og det irriterer mig ad pommern til, for mine elever elsker at fordybe sig og være kreative og være aktive i læringen.. Så nu giver jeg slip - lidt i hvert fald....

Mål for forløbet - til ophæng i klassen
Om forløbet - forældrefolder
Ordsprog til ophæng
Sange med fugle
Makkerdiktat med fugleord


OPSTART

Vi har lånt "Den, der fanger fuglen" - som godt nok er til de ældre klasser på mellemtrinnet, men den ER fuld af skønne fugledigte - og det fik vi brug for, idet vi gav alle børnene lektie for. De skulle hver især lære et af digtene udenad.

Første dag brugte vi tid på at snakke om fuglenes kendetegn. Hvilke fugle kender vi? osv. Jeg arrangerede "fugleshow" i mindre grupper. Hver gruppe skulle vælge en fugl (blive enige!!!) - og bruge 20 minutter på at lave en koreografi - en dans - et show  - som de så skulle vise for klassen. Til sidst fik børnene deres lektie - hver især et digt, de skulle øve på i en uge - og fremsige den efterfølgende tirsdag. Jeg gennemgik gode metoder til at øve..

Se PPT-oplæg her


LEKTION 2

På 4. årgang elsker vi origami. Vi folder i vildskab. Denne gang ingen undtagelse, der skulle foldes fugle. Det er lidt af en proces at trække 25 børn igennem en foldning, hvor vi følges trin for trin. Det kræver opdragelse. Alle venter på alle. Har man problemer, skal man markere - ikke råbe om hjælp. Men det kan vi efterhånden. Denne model var lidt svær.. MEN - det gik. Vi ser en lille bid ad gangen. Efterfølgende laver jeg en live-foldning - og så folder børnene. De hjælper først hinanden ved bordet - og derefter kan man få hjælp fra mig. Vi brugte det meste af 60 minutter på det fra oplæg til afslutning. Alle fugle blev derefter hængt op i klassen.

Se foldefilm fra YouTube her
Foldepapir (som jeg efterfølgende skar ud i nøjagtige kvadrater.)


LEKTION 3

Der skulle skrives digte. Jeg har lavet en kort PPT, der ganske kort beskriver digte, der rimer - og et samtale-opslag om digte, der ikke rimer. Derefter gennemgås de 4 forskellige digt-skabeloner, vi brugte:

diamant-digte
bio-digte
navne-digte
form-digte
oplæg om digte

Det er rigtig fedt med skabelonerne. Det giver børnene retning. Vi brugte to gange halvfems minutter på digtskrivning med skabeloner. Og alle børn fik skrevet - og derefter var flere børn klar på FREESTYLE - digte med egne regler - eller ingen regler.

LEKTION 4

Digtrecitation. Den store dag. Alle børn var forberedte og spændte. De havde alle øvet deres digte - og vi havde snakket rigtig meget om det i løbet af den forgangne uge. Jeg filmede recitationen - det er børnene i 4.b helt med på. Vi arbejder meget med produktioner på Ipad. Og så var det ellers en ad gangen op foran klassen - ro på publikum - og så blev der reciteret. Alle fik et par ord med på vejen, og da vi var igennem hele flokken fik alle en fælles klapsalve - og det hele var overstået.


LEKTION 5

Haiku... Jeg havde gemt haiku til en time "for sig selv." - Alle fik en haiku-skabelon - og en introduktion - hvor oplægget var, at de skulle prøve at "fotografere" naturen og omgivelserne (og det behøvede ikke handle om fugle) - "Hvad kan du se?" - "Blade" - "Hvad gør bladene?" "De bevæger sig." - "Blade bevæger sig" - så talte vi stavelser og fandt en for meget. Så må man på den igen. "Blade rasler" - Det er kun fire stavelser. En gang til. "Blade der rasler" - godt.. Første linje. Videre til næste. Det blev virkelig styret, men samtidig var det temmelig nemt for børnene at finde ud af. Alle fik skrevet et haiku-digt. Jeg lavede dog en særlig workshop udenfor for de børn, som havde lidt svært ved at komme igang, eller videre.. En af mine drenge udbrød efterfølgende: "Jeg ELSKER haiku." :-)

Oplæg her
haiku-skabelon her

LEKTION 6-8

Foldebøger. Det nye sort. Det vil vi også på 4. årgang. Jeg havde forberedt det med ret meget stillads. Så lykkes tingene bedst for de fleste. Et oplæg om, hvordan man folder sit papir, samt med de muligheder børnene havde for at "fylde bogen". Jeg har lavet to sider med håndtegnede rammer. Samt små overskrifter i forhold til, hvad rammerne skulle udfyldes med. Jeg ved godt, at man bør give rammerne til børnene, men dette er vores første foldebog - og jeg har bare nogle børn som går i stå, hvis de skal arbejde for hårdt med noget ukendt. Så denne foldebog er temmelig styret. Så har de en fornemmelse af, hvad en foldebog kan - og så kan vi løsne snøren fremadrettet. Vi foldede alle i fællesskab - og herefter var arbejdsgangen følgende: Først skulle de alle finde rammen med "fuglens navn med sjove bogstaver" og skrive den fugl, de nu havde valgt (det skulle være en dansk fugl) . Den skulle limes på forsiden - og så skulle der TEGNES en fugl. Jeg printede billeder af de valgte fugle, så de kunne tegne efter. De tegnede med blyant på hvidt papir - derefter tegnede de op med tynd, sort tusch. Så kunne jeg kopiere tegningen ned i en passende størrelse, som så kunne farvelægges - og hvis det kiksede, havde vi en mulighed for at lave en ny kopi af originalen. Når først forsiden med fugletegning og navnet var på plads, var der frit slag i forhold til resten af indholdet. Der er rammer nok - faktisk flere end der kan være i bogen, så børnene kunne vælge frit, hvad indholdet skulle være. Vi brugte 3 gange 90 minutter på arbejdet.

Oplæg til foldebog
Skriverammer

LEKTION 9

Børnene havde vikar en dag, da jeg skulle på konference. Jeg benyttede lejligheden til at lade vikaren og børnene se "Fuglekrigen i Kanøfleskoven" - en tegnefilm fra gode gamle dage (1990) af Jannik Hastrup. Den kan ses igennem CFU - og her kan man også finde en lærervejledning, hvis man vil arbejde sig ned i filmen. Vi havde ikke tid og nøjedes bare med at se den for hyggens skyld (og vikarens)

LEKTION 10

"Mit produkt". Som afslutning på fugleforløbet har alle børn lavet et produkt. Det skulle være noget af det, de har lavet/lært igennem forløbet - eller i hvert fald noget de kender. I dette forløb kunne de vælge mellem følgende:

* En digtsamling
* En fagbog om fugle - den håndskrevne version
* En fagbog om fugle - den elektroniske version
* Skriv en fortælling, hvor en fugl har hovedrollen
* Kombinationer af disse.

Børnene har haft 5 x 90 minutter (og det er så også inklusiv spisetid, biblioteksbesøg og diverse). Oplægget fra min side var, at det skulle være et selvstændigt projekt, hvor de skulle have så lidt brug for mig som muligt. De var altså nødt til at lave noget, de selv kunne finde ud af - og skulle ikke sætte sig ind i noget helt nyt. Det er dog ret angstprovokerende for nogle af børnene at være på egen hånd - og selvfølgelig var jeg til rådighed, men ikke til at bestemme over deres produkter - bare som en hjælpende ånd - eller med et skub bagi...

Alle børn har produceret noget. En del børn har lavet fagbøger i forskelligt format. Nogle børn har lavet en enkelt side - andre har lavet 8 sider. Nogle børn har valgt at lave en kombi af fagtekst og lyrik. Andre har lavet rene digtsamlinger. En enkelt pige har lavet en plakat med fagtekst om en enkelt fugl. Et par elever har skrevet en fortælling - de blev ikke ret gode - og ikke ret lange. Nogle børn har lavet foldebøger - rigtig flotte foldebøger. Jeg er generelt imponeret over deres indsats - også de børn, der ikke nåede så langt. Jeg er sikker på, at de kan nå længere efter næste dansk-emne, når de igen skal lave et produkt. Jeg skal se, om jeg kan fotografere nogle af børnenes produkter, så I kan se dem. Nu har jeg lovet at skrive en lille udtalelse til alle - og så må de få dem med hjem. Det har stor betydning.