Ideer til dyreemne                        

Jeg har fundet - og selvfølgelig også fundet på - en del ideer til dyreemne. Her er de i vilkårlig rækkefølge.

Vægordbog: Billeder af forskellige dyr hænges op. Ordskilte med ord relateret til de enkelte dyr hænges op under billederne.

Fællestekster: Produceres af lærer og/eller elever. Læsebog med udsagn fra de enkelte elever, som hver har skrevet/fundet på et par linier.

Sange om dyr

Bogkasse med materiale fra bibliotek og amtcentral. Amtscentralen har en temakasse om Kæledyr.

Billeder, udklip, collager, udprint mm. Jeg køber gerne bøger i mit lokale genbrug. Her købte jeg f.eks. Lademanns dyreleksikon til 3. kr. stk. Her er utallige smukke og farvestrålende billeder af dyr. Bøgerne kan selvfølgelig også bruges til bare at kigge i.

Formbøger: Tegn det udvalgte dyr og brug det som formbog. Billedet klippes ud og formen bruges til bogens sider. Resultatet bliver både flot og sjovt. Man kan lave en fagbog: hvad hedder dyret, hvilken farve er det, hvor stort er det, hvad spiser det, hvordan bor det, hvordan passer du det, hvad laver du med det, hvordan fik du det.

Harmonikabøger: Eleverne tegner 3-4 tegninger omhandlende dyret. Gerne med en "enslydende" tekst, som f.eks. "Min kat kan lide at sove", "Min kan kan lide at spise", "Min kat kan lide at kæle". Tegninger foldes efterfølgende på midten og limes sammen ryg mod ryg. Jeg plejer at lave et omslag, hvor man på forsiden kan skrive bogens titel og forfatterens navn.

Tegneserie: På et A-3 ark har vi før lavet "tegneserie". I arkets venstre side er der 3-4 rammer - ud for rammerne på arkets højre side er der linjer. Eleverne tegner et billede i venstre side og skriver tekst til i højre side. Eneste regel: Billederne skal farves helt ud.

Vægordbogen kan bruges til forskellige opgaver: Man kan tage ordkortene ned, lægge dem i en æske og lade en gruppe elever sætte dem rigtigt på plads igen. Kortene kunne handle om føde: Giv den rigtige føde til de rigtige dyr eller..??!!

Find 5 ord på vægordbogen og skriv dem i skrivehuse: føde, firbenede dyr, farlige dyr, kæledyr, "gøre-ord", ord på 3 stavelser, ord der begynder med..... osv.

Man kan producere en række spil: memoryspil, bankospil, puslespil, sorteper

Man kan lave "hente-diktat" med dyreord. En hentediktat består af 5-8 ordkort og et ark med 5-8 linjer. Eleven øver sig i at stave ordene på kortet. Kortene lægges derefter i et fjernt hjørne eller udenfor døren. Eleven lægger det linjerede ark på sin plads. Han går ud og læser det første kort. Husker på ordet helt ind til sin plads. Skriver ordet. Går ud og læser næste ord....

Jeg har en kasse med "kunstværker". Jeg har samlet den igennem mange år. Der er "taschen-billeder" i A-3 format, der er udklip fra aviser limet op på karton, der er udklip fra gamle kunstbøger købt i genbruget, der er pressefotos og såmænd også børnetegninger, der er postkort købt på ferier, der er udklip fra gamle kunstkalendere, der er plakater fra diverse museumsbesøg. Det er fedt at have sådan en samling. Herudfra kan jeg finde et udpluk af dyremotiver. Mine elever vil utrolig gerne kigge på kunst, snakke om kunst og "analysere" det. Vi kigger gerne parvis på billeder, finder historier i billederne, kigger på farver, ser om det ligner virkeligheden, giver "personer/dyrene" navne og fortæller hvad de laver på billedet - Dette fremlægger vi for hinanden. Billederne hænges så op på opslagstavlen og efterfølgende kan man kommentere hinandens billeder. Det er så sjovt....

Vi producerer selvfølgelig også kunst - gerne til musik, men også uden. Dyrekunst kan produceres uden videre - men også gerne under inspiration af andre kunstnere. Børn er dygtige kopister. De kan fremstille billeder sammen eller enkeltvis.

Det er sjovt at lave rivebilleder med børn. Vi har prøvet det med motiver fra vores læsebog, men man kan selvfølgelig også lave rive-billeder af dyr, måske inspireret af sange om dyr.

Man kan også lave klassens sangbog, således at eleverne parvis får en sang - eller et vers fra en sang. Sangene med deres illustrationer kan masseproduceres som sangbøger til klassens brug fremover.

Børnene kan medbringe legetøjsdyr, bondegårdsdyr hjemmefra, som kan bruges til at spille med (lav ordkort med dyrets navn - eller dyrets foder, som skal lægges ved det rigtige dyr), de kan også udstilles i vindueskarmen. I IKEA kan p.t. købe fingerdukker med vilde dyr - 10 stk. til 50 kr. De er super-sublime til dukketeater.

Med trætøjklemmer kan man lave sjove klemmedyr. Ved at male klemmen og påklæbe øjne, tænder, tunge, ører, hale, fødder osv., får man et sjov lille klemmedyr. Nemt at lave... Alle klemmedyrene kan hænges på en snor i vindueskarmen i løbet af dyre-temaet.

Man kan lave flotte dyremasker (se litteraturlisten for en superflot inspirationsbog)

"Plets store ordbog" skulle være god at finde dyrenavne i.