Daglig skrivetræning i 2.b (08/15) 

























  





Jeg havde held med sidste år at lave et forløb med daglig læsetræning, hvor hver elev havde et skema med de øvelser, de skulle igennem dagligt. Efter hver dag fik hver elev en farvet prik (klistermærke), som virkede enormt motiverende.

Vi starter dette skoleår ud med at lave daglig skrivetræning (dvs. det bliver 3 gange om ugen, da vi har projektdag en fast ugedag og jeg har ingen undervisning i klassen om fredagen). Igen har jeg lavet skemaer til hvert barn (se eksempel her)

Der er forskellige øvelser - afhængig af, hvad børnene har brug for at træne.

Her kan I se de forskellige materialer, jeg har tænkt mig at bruge.

Skriv 5 ord med
Skriv 10 ord med
Myldrebogen
Skriv videre
Jeg øver staveord

Jeg har tænkt mig at være rimelig kritisk i forhold til opgavens udførelse. Ingen får lov at springe over, for vi skal også øve os i at gøre os umage, at bruge god tid på opgaverne - og at det ikke handler om at blive hurtigt færdige. Så i f.eks. myldrebogen forestiller jeg mig faktisk, at alle felterne i skriveskemaet skal udfyldes. Dispensation kan i hvert fald kun opnås hos mig.

Jeg har også en lille håndfuld elever, som har det lidt svært med finmotorikken, både med blyant og med saks. Så jeg har lavet nogle farvesider med mange små felter - og en opgave der hedder: "Farv indenfor stregerne". Det bliver også en del af deres skrivetræning.

Vores kopimaskine kan lave små hæftede bøger (som I forhåbentlig kan se på fotoet), så børnene får ikke mapper med masser af kopisider, men til gengæld mange små bøger...
Se fotovejledning: hvordan laver jeg egentlig en foldet, hæftet bog

Derfor laver jeg en elastikmappe til hver elev med de fornødne skrivebøger, som så skal ligge i deres skuffe.