Æblet (08/14)        



Her er en uges arbejde med æblet. Vi har lavet sanseøvelse med æbler, vi har fundet på æble-ord, vi har lavet form-bøger, hvor vi har tegnet og skrevet vores æble-ord, vi har malet æblebilleder, vi har set en lille kort tegnefilm, vi har sunget æblemand.

Tirsdag:



Materiale: Et æble pr. elev.

Om morgenen placerede jeg 23 æbler i vindueskarmen. Børnene var straks nysgerrige og ville vide, hvad de skulle bruges til. Men det var en hemmelighed. Der blev kigget og duftet, men ingen måtte røre noget. Meget spændende.

Efter dagens mange ritualer (og en tur i gården, hvor vi tegnede gigantiske bogstaver med gadekridt) delte jeg et æble ud til hvert barn og instruerede dem nøje i at man KUN måtte sidde med æblet i hånden. Og man skulle sidde stille (det er svært, for æbler kan trille).
Så undersøgte vi æblet nøje med alle sanser. Jeg havde lavet en præsentation i Notebook. Den er ganske simpel - og for jer, der ikke bruger Notebook lægger jeg en kedelig PDF..

Æbleoplæg (notebook)
Æbleoplæg (PDF)


Først skulle de dufte til æblet. Og så forsøge at sætte ord på, hvordan et æble dufter.
Dernæst kiggede vi på æblet. Hvordan ser jeres æble ud? Jeg bad dem finde detaljer - revner, brune pletter, farveforskelle, form osv. Der var stilken, blomsten - og hvad mon der var indeni?
Så blev det tid til at føle på æblet. Det var glat, blødt, lidt hårdt..
Så skulle vi smage (og samtidig skulle de lytte) - det smagte af slik, vitaminer, sommer og så var det sødt.
Til sidst talte vi om, hvordan det lyder, når man bider i et æble. Vi fandt frem til ordet KNASE. Og så kunne vi snakke om andre ting, der knaser. Gulerødder, knækbrød, agurker...
Da æblerne var spist, kunne vi kigge på kerner og kernehus.

Afslutningsvist skrev vi alle de ord ned, vi kunne huske - og så var timen brugt.


Onsdag:



Materiale: Et kopi-sæt med en æble-formbog (nogle med, nogle uden linjer) fire sider i alt, sakse og klipsemaskine (med masser af klips)

Vi startede med at synge æble-mand og derefter opsummere alle æble-ordene. Jeg skrev dem ned på tavlen.

Der blev klippet formbøger. Ikke alle var tilfredse. Det er svært at klippe og nogen måtte have en del hjælp, men vi fik alle bøgerne klippet og klipset - og så skulle der farves, tegnes og skrives. I formbogen var der en forside, som skulle farves eller man måtte tegne på den. Inde i bogen var der to linjerede sider og endnu en farveside. Børnene skrev æbleordene i bogen, de måtte skrive ordenen fra tavlen - eller selv finde på ord. Og så blev der farvet æbler.. Ikke alle blev færdige, men der blev arbejdet virkelig godt og længe.

Torsdag:



Materialer: De der farver, som bliver akvarelagtige, når man maler på dem med pensel (min kollega Lene er billedkunstdamen og ved, hvad de hedder. Jeg lånte dem bare af hende), pensler, vandglas, akvarelpapir.

Igen startede vi med at synge æble-mand. Herefter var der nøje og præcise instruktioner i forbindelse med brug af farver og især pensler. Opgaven var simpel. Tegn et stort æble på papiret og farv det. Kvaliteten var ret varierende, men alle fik lavet et æble. De blev lagt til tørre i vindueskarmen.

Vi sluttede af med at se filmen "Ormens Øje", som ligger på Filmstriben. Den er supersød og varer lige 5 minutter.

Fredag:



Vi skal have tegnet æblet op med en fin, sort tusch og have hængt billederne op. Herefter skal formbøgerne præsenteres og hænges op i klassen.