Pieter Breugel                                                                          

Kristendom og billedkunst i 2.a

Med denne overskrift går startskuddet til et spændende forløb med udgangspunkt i Kasper Windings bog "Pieter Bruegel.."

Inden forløbet sendte jeg følgende brev hjem til forældrene:

"Kristendom og Billedkunst

Thomas Windings billedbog om Pieter Bruegel

Tro, kunst og filosofi for de små

Thomas Winding har skrevet en fantastisk bog - en billedbog om Pieter Bruegels billeder. Bruegel (udtalt Brøjgel) levede i Belgien fra 1520/25 til 1569. Hans billeder er handlingsmættede - spændende - morsomme og uhyggelige. I bogen har Thomas Winding skrevet følgende: "Det, jeg vil fortælle her i bogen, er nærmest noget, jeg selv har fundet på. Det er slet ikke sikkert, at jeg har set det samme i billederne som Bruegel. Og det kan sagtens være, du ser noget helt andet." Hans fortællinger om de enkelte billeder lægger op til nogle virkelig indholdsrige samtaler om livet, døden, drømme, tro, godt, ondt.... Jeg glæder mig meget til at komme i gang. Disse billedsamtaler vil komme til at foregå i første time - hver dag i to uger. Hele første time vil komme til at gå med det. Bliver vi ikke færdige tager vi flere timer i brug. På dette ark kan du se en kort beskrivelse af de forskellige fortællinger - og nogle af billederne. så ved I - når barnet kommer hjem - hvad vi har snakket om - og I kan - hvis I har lydt - føre samtalen videre derhjemme. Men vær søde ikke at tyvstarte. Det vil være rart, hvis samtalen i skolen er uforberedt og frisk!!!"

mandag d.22.10.

"Æggetyven". Fortællingen begynder, da Bruegel står og maler netop dette billede. En dreng kommer forbi. De to taler om drømme - dagdrømme, mareridt, drømme for fremtiden. Drengen bliver forvirret over Bruegels snak - og Bruegel må illustrere med sit billede. Det store spørgsmål er: "Får man altid, hvad man drømmer om?" Og en anden pointe er: "Man skal huske at holde øjnene åbne - og ikke drømme tiden væk."

tirsdag d. 23.10.

"Babelstårnet." Bruegel og drengen snakker om maleriet af - og historien om Babelstårnet. Hvad skete der egentlig? Snakken handler også om, at man ikke altid får, hvad man ønsker sig. Om det at ville når himlen, og så være nødsaget til at sande, at nogle mål er uopnåelige, men at man alligevel godt kan være lykkelig.

onsdag d. 24.10.

"Dulle Griet". Bruegel maler et væmmeligt billede. "Sådan er verden sommetider", fortæller han drengen. "De onde tanker kæmper med de onde følelser. Grisk og Grådig slås med Misundelse og Had." Dulle Griet er en kvinde, der har set krigen og dens rædsler.

torsdag d. 25.10.

"Ordsprogsbilledet" En dag malede Bruegel et billede, som var så underligt, at han selv sagde: "Lad være med at spørge om noget. du får ingen forklaring." Fortællingen handler om, hvordan verden nogle gange kan være mærkelig. Og Bruegel har brugt ordsprog som inspiration til et billede af en mærkelig verden, da han har malet dem udfra ordenes egentlige betydning - og ikke som de skal forstås.

fredag d. 26.10.

"Børnelege". Fortællingen tager udgangspunkt i et maleri fyldt til randen af legende børn. En by, hvor der kun lever børn. Det fører til en samtale om forskelle og ligheder mellem børn og voksne, som alle nogle gange kan opføre sig dumt - og nogle gange klogt.

mandag d.29.10.

"Karneval og faste" Dette billede forestiller en plads i byen, hvor folk fester igennem - lige før fasten før påske!!! Fattigdom, rigdom, fromhed, frækhed, forbrydelse, uskyld, morskab, sorg, svindel og hjælpsomhed. I billedet er der en historie, der indeholder alle disse ting.

tirsdag d. 30.10.

"Høhøsten" Billedet er inspireret af livet på landet. Drengen er tilbage. Han og Bruegel snakker lidt om, hvordan bondelivet var på den tid. En samtale om at være tilfreds med det man har.

onsdag d. 31.10

"Kornhøsten" "Høster de nu igen?", spørger drengen Bruegel, da han maler et nyt billede. Det er hårdt arbejde, men igen handler fortællingen om en god høst, et godt høstgilde, hårdt arbejde og tilfredshed.

torsdag d. 1.11.

"Vinteren". Billedet er et vue ud over en landsby på en kold, sneklædt vinderdag. Børn, der skøjter, mænd med hunde, et bål, ravne, kvinder, der slæber kvas og kviste. Folks vilkår om vinteren. En lidt trist historie om en hård, streng vinter i landsbyen, hvor mere går galt end godt. Men også noget med at se frem mod bedre tider.