Garmanns Gade - et litteraturforløb (05/12)    

Jeg ELSKER Stian Holes fantastiske billedbøger om Garmann.

- Garmanns Sommer
- Garmanns Gade
- Garmanns Hemmelighed

Historierne er små filosofiske kunstværker i børnehøjde og billedarbejdet er superlækkert.. Der er så meget at tage fat i - og det er så enkelt og ligetil. Børnene i 4.a er i den grad optagede af billeder og fortælling.

Det særlige ved bøgerne er, at illustration og tekst er afhængige af hinanden. De fortæller begge hver sin del af den samlede fortælling. Billederne fortæller noget - Teksten noget andet - det synes jeg, er super-interessant.

Børnene i 4.a lærer at læse mellem linjerne - de lærer at gå på opdagelse i billederne - de lærer om angst, om at tage ansvar og om venskab og kærlighed - og om at være modig på trods...

Stian Hole er en fantastisk billedskaber. Jeg læste et sted, at Garmann er sat sammen af over 30 (eller var det 40) elementer, som Hole har fundet på Google Billeder. Selv Garmanns fregner er efter signede sat på enkeltvis. Jeg synes, billederne er rørende smukke - børnene i 4.a synes flere af dem er grimme (men det er også en vigtig følelse, som er god at sætte ord på)

VI HAR ARBEJDET SÅLEDES MED BØGERNE:

Jeg har bestilt alle tre bøger i klassesæt på CFU.

1) Jeg har scannet billederne fra bøgerne og udvalgt 15 af de mest interessante (ifølge min optik), som jeg har printet ud i farver i A3 og hængt op i klassen. De har hængt der en uges tid før vi tog fat på bøgerne - og jeg lod dem være ukommenterede. Det var kun for at vække børnenes nysgerrighed... Det er der kommet mange gode samtaler ud af.

2) Jeg delte Garmanns Sommer ud i klassen og læste den højt for børnene. Vi brugte KUN en dobbeltlektion på bogen og samtalen faldt dels på billederne - men også på begrebet ANGST - for alle i bogen er bange for noget.

3) Jeg har herefter brugt ca. 3 uger på Garmanns Gade. Jeg har lavet et opgavekompendie, som vi har fulgt rimelig slavisk. Jeg har valgt at kopiere det i farver til alle elever. I min klasse gør det en kæmpe forskel at deres opgaver ser lækre ud.

SE KOMPENDIET HER (pdf)


3a) Især arbejdet med billederne og fremlæggelserne har været et kæmpe hit. Det er enkelt - alle børn kan løse opgaven og alle lavede en fin fremlæggelse. Børnene har været meget optagede af især illustrationerne og jeg ved, at billedkunstlæreren har lavet et sideløbende forløb, hvor børnene har lavet deres egne "Garmann-inspirerede" collager af forskellige elementer de har fundet i blade eller på nettet.

4) Vi slutter af med at alle læser Garmanns Hemmelighed som hjemmelæsning. Dertil skal børnene lave en slags boganmeldelse. Jeg har forsøgt at tilrettelægge opgaverne således, at mine læsesvage elever også har en chance for at lave en fin boganmeldelse..

Se boganmeldelses-kompendiet her (pdf)


Jeg har støvet nettet efter forskelligt materiale - her er en lille links-liste:


Rosinantes Litteraturguide til Garmanns gade

Artikel fra Politiken 4. marts 2010 (" Stian Hole er Edward Hopper med strikhue")

Garmanns Sommer - undervisningsforløb af Kenneth Jakobsen Bøye

P├Ždagogisk vejledning til Garmanns Sommer af Sara Sejrskild Rejsenhus

Opgave- og aktivitetsbog til Garmanns Hemmelighed (af Morten Torndahl)

Garmanns Hemmelighet av Stian Hole (Youtube-video 0.53 sek)