120 ord


Igennem indskolingen har jeg brugt rigtig meget tid på at træne de 120 ord (de 360 og de 500)... Det har vi gjort på mange forskellige måder, og der er ingen tvivl om, at det virkelig gør en forskel i forhold til mine elevers flydende læsning og læsehastighed generelt, at de ikke skal slås med de små ord.

Her er en blandet række af materialer og aktiviteter, jeg har brugt i forbindelse med de 120 ord. Rækkefølgen er vilkårlig.


* Power Point Præsentationer med 30 ord i hver præsentation.


Ordene skifter automatisk med et givent interval. Her kan man vælge mellem 5 sekunder, 3 sekunder og 1 sekund. 5 sekunder er LANG tid for nogle børn - det kan selv 1 sekund være, men for andre er det dejligt, at der er tid til at tænke.
Jeg bruger både disse PPT-præsentationer individuelt (et barn ved en PC med headset. Læs ordene - sig dem højt for dig selv - eller læs dem stille) - jeg bruger dem også til gruppelæsning eller kor-læsning. På den måde får de børn, som ikke er så trænede, hjælp til at læse ordene fra deres klassekammerater.

A - er de nemmeste - D er de sværeste.

A1     A3     A5     B1    B3     B5     C1     C3    C5     D1     D3     D5



* Kørekort til de 120 ord

Jeg har delt de 120 ord op i bunker med 10 i hver efter stigende sværhedsgrad. Hver bunke har fået sin egen farve (trykt på forskelligt karton). Så har jeg lavet 6 eksemplarer af hver bunke - altså 120 kort x 6 (og ja, det er et større arbejde. Jeg deler med min årgang, så vi er 3 klasser, der bruger kasserne, så giver det mening). Børnene arbejdede i makkerpar. Hvert makkerpar skulle øve et sæt ord (på 12 kort) efter følgende opskrift:

1) Begge elever i makkerparret skal have et sæt kort. De skal have forskellige sæt.

2) Kortene læses igennem mange gange - man øver sig, indtil man føler sig sikker på alle ordene.

3) Når begge er klar, skiftes man til at læse et kort ad gangen højt for sin makker. Makkeren tjekker, at ordet læses korrekt. Hvis alle ord læses korrekt, krydser man af på sit kørekort. Hvis man misser et ord, skal man læse bunken igennem een gang til.

4) Bagefter skal man øve sig i at skrive/stave de samme ord. Først dikterer den ene elev for den anden, som skriver ordene. De ord, som staves korrekt, lægges til side. De ord, som ikke staves korrekt, øves - enten med makker - eller hjemme. Når alle ord staves korrekt, kan man krydse af på kørekortet, og starte på en ny bunke. Ordene er nummererede.

Kørekort 1-60        Kørekort 61-120     120 ord nummererede



* Makkerdiktat med 120 ord

...brugte jeg i 2.klasse, så her kan du også læse om dette.

En af makkerdiktathæfterne hed: "Min diktat-skrivebog om 120 ord". Dejlig mundret titel:-)
Du kan se hæfterne her...

Der er et skrivehæfte og et diktat-hæfte med ordene.



* Lyt-og-stav - de 120 ord

På hjemmesiden "Lyt og stav" er der masser af selvrettende stavetræningsopgaver. Her kan børnene også træne AT STAVE de 120 ord. Det har mine elever gjort i perioder.